"Full Fact" je britanska nezavisna, dobrotvorna organizacija za provjeru činjenica i Facebookov nezavisni partner u borbi protiv lažnih vijesti, koja je provela istraživanje o glavnim izazovima s kojima se suočavaju fact-checkeri širom svijeta prilikom otkrivanja i provjere tvrdnji koje su plasirane online.
Rezultati izvještaja „Izazovi online provjere činjenica: Kako tehnologija može (i ne može) pomoći“ temelje se na intervjuima s 19 fact-checkera širom svijeta i sadrže ideje za pomoć u rješavanju nekih od najčešćih izazova, s naglaskom na partnerstva s tehnološkim i internet kompanijama.
- U određenim zemljama Facebook radi s nezavisnim fact-checkerima (3PFC) koji pregledaju i ocjenjuju tačnost plasiranih priča. Ovi partneri Facebooka su certificirani od strane Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-Checking Network – IFCN), koja primjenjuje Kodeks načela koji uključuje niz obaveza kojih se fact-checkeri moraju pridržavati prilikom promoviranja izvrsnosti u provjeri činjenica: nestranačnost i pravičnost, transparentnost izvora, transparentnost finansiranja i organizacije, transparentnost metodologije, otvorena i iskrena politika korekcija.
- Jednom kada 3PFC partner ocijeni priču lažnom, izmijenjenom ili djelimično lažnom, Facebook je prikaže znatno niže u News Feedu nego što bi inače bila. Na Instagramu takve informacije, također, budu potisnute niže, a teže ih je pronaći sa stranice Explore i korištenjem hashtaga.
- Uz to, sadržaj na Facebooku i Instagramu koji je ocijenjen kao lažni ili izmijenjen vidno je označen kao takav da čitatelji sami odluče kakve će sadržaje čitati, dijeliti, te kojim će informacijama vjerovati. Te su oznake prikazane na vrhu lažnih i izmijenjenih fotografija i videozapisa, kao i na Instagram Stories, a povezane su linkom s procjenom provjere plasiranih činjenica. Za sadržaj koji je ocijenjen kao djelomično lažan ili mu nedostaje kontekst primijenjuje se oznaka upozorenja lakše težine.
- Na stranicama i domenama koje opetovano dijele lažne vijesti smanjit će se njihova distribucija, te onemogućiti zarada i oglašavanja. Čitateljima i administratorima stranica bit će poslana obavijest ako pokušaju podijeliti priču ili su u prošlosti podijelili priču za koju je utvrđeno da je lažna.
- U fokusu programa provjere činjenica je identificiranje i rješavanje viralnih dezinformacija, naročito onih koje su ciljano plasirane, bez ikakve osnove. Partneri za provjeru činjenica daju prioritet dokazano lažnim tvrdnjama, posebno onima koje su pravovremene ili su u trendu i važne za čitatelja.
- 3PFC može analizrati sve vrste sadržaja, uključujući fotografije i videa.
Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebooku sastoji se iz tri dijela, a 3PFC program je jedan od njih:
1. Facebok ukljanja račune i sadržaje koji krše Standarde zajednice i narušavaju sigurnost platforme.
a. Dezinformacije se najčešće šire s lažnih računa na društvenim mrežama - samo u trećem kvartalu 2020 Facebook je onesposobio 1,3 milijardi lažnih računa.
b. Facebook uklanja sadržaje koji imaju utjecaj na birače ili bilo kakve pogrešne informacije koja bi mogle prouzrokovati nasilje u stvarnom svijetu ili kreirati neposrednu štetu.
2. Facebook smanjuje distribuiranje i vidljivost sadržaja koji direktno ne krši standarde zajednice, ali je uprkos tome nekvalitetan.
a. Širom svijeta Facebook sarađuje s 80 partnera za provjeru činjenica na više od 60 jezika. Kad se ustanovi da je neka informacija lažna, dramatično se smanjuje distribucija tog sadržaja.
b. Također, smanjuje se mogućnost širenja ostalog neželjenog, senzacionalnog sadržaja kao što je mamac za klik i mamac za angažman - što se također može podudarati s plasiranjem dezinformacija.
3. Informiranje ljude dajući im više konteksta da bi oni sami mogli odlučiti šta će čitati i dijeliti, te kojem će sadržaju vjerovati
a. Kad fact-checker neki post ocijeni kao lažni, taj će sadržaj biti označen naljepnicom upozorenja, uz priloženu procjenu i istraživanje fact-checkera za sve one koji vide post, a pokušaju ga podijeliti ili već jesu.
b. Dugme za kontekst pruža informacije o izvorima članaka koje ljudi vide u News Feedu, a također, Facebook obavještava ljude kada je članak koji namjeravaju podijeliti stariji od 90 dana.