Količini otpada kojom je zagađena naša planeta u posljednje vrijeme posvećuje se mnogo pažnje. Razumijem ljude koji su strastveni u vezi s tim problemom jer se i sam uznemirim kada vidim smeće rasuto po parkovima, plažama i našim okeanima.
Kao zaposlenici kompanije koja se bavi punjenjem, prodajom i distribucijom brendova pića na 28 tržišta, mi u Coca-Coli HBC svjesni smo tog problema i uloge koju možemo odigrati u pronalasku rješenja. Tema prošlogodišnjeg Svjetskog dana zaštite okoliša bila je „Pobijedimo zagađenje plastikom”, pa bih se sada, godinu poslije, želio osvrnuti na korake koje smo dosad preduzeli kako bismo se suočili s tim problemom te na poboljšanja koja možemo uvesti u budućnosti.
Mnogi me ljudi pitaju zašto jednostavno ne prestanemo upotrebljavati plastiku. Izazov s kojim smo suočeni proizlazi iz činjenice da je plastika trenutno najbolji od svih dostupnih ambalažnih materijala: sigurna je, higijenska, izdržljiva, prilagodljiva, može se ponovo zatvoriti i reciklirati, a najbolja je i u pogledu utjecaja koji na okoliš imaju njena proizvodnja i prijevoz. Problemi s kojima smo danas suočeni uglavnom se javljaju nakon upotrebe, kada plastika leži na odlagalištu otpada ili kada je odbačena u okoliš kao otpad. Međutim, to ne mora biti tako. Ako nam se vrati dovoljno boca, uz pravi nivo kvaliteta one postaju vrijedna sirovina koju možemo reciklirati i ponovo upotrijebiti. Uz tehnološki napredak u tome postajemo sve bolji.
Svijet bez otpada
Sa svojim strateškim partnerima, kompanija The Coca-Cola Company kreće u ostvarenje sveobuhvatnog višegodišnjeg plana koji direktno doprinosi rješavanju problema povezanih s ambalažom. Cilj tog plana je – svijet bez otpada, odnosno do 2030. godine prikupiti i reciklirati ekvivalent svake boce ili limenke koju prodamo.
Korak na tom putu predstavlja i skup obaveza koje smo u Coca-Coli HBC prihvatili prošle godine zadajući sebi cilj da ih ostvarimo do 2025. godine, a koje su osmišljene kako bismo se pobrinuli da nastavimo provoditi načela održivosti u cijelom svom poslovanju. Cilj obaveza koje smo prihvatili je postići da se 100% potrošačke ambalaže može reciklirati, pobrinuti se da veći dio ukupne količine PET plastike koju upotrebljavamo dolazi od reciklirane PET ambalaže, a obavezali smo se i da ćemo doprinijeti prikupljanju ekvivalenta 75% ambalaže koja se upotrebljava za naša pića.
99% ambalaže može se reciklirati
Već smo napravili nekoliko velikih koraka na putu ka ostvarenju tih ciljeva.
Naprimjer, 99% naše ambalaže sada se može reciklirati, a prepoznali smo nekoliko prilika za dalje poboljšanje, koje možemo iskoristiti tako što ćemo svoju ambalažu uskladiti s postojećim postupcima reciklaže (npr. upotrebom odgovarajućih bojila, aditiva i omota).
Kako bismo podržali svoja nastojanja da upotrebljavamo više reciklirane PET ambalaže (rPET), pokrenuli smo saradnju s trećim stranama kako bismo ostvarili bolji pristup dobavljačima rPET-a i tehnologijama koje su povezane s njim. Naprimjer, u Austriji smo uložili u postrojenje za preradu stare PET ambalaže u novu: uz druge proizvođače robe široke potrošnje kratkog vijeka vlasnici smo 20-postotnog udjela, čime smo ove godine omogućili dostavu svog austrijskog brenda vode Römerquelle u 100% rPET bocama.
Prije nekoliko dana najavili smo da će odsad svaka boca našeg irskog brenda vode Deep RiverRock također biti izrađena od 100% reciklirane PET plastike, a toj listi ove ćemo godine dodati još brendova, naprimjer u Švicarskoj. Uz to, ove godine ćemo u Švicarskoj i Austriji povećati udio rPET-a koji se upotrebljava za boce Coca-Cole i Cola-Cole Zero na 50%, radeći i dalje na svojim mogućnostima u tom području za cijeli svoj portfolio na 28 tržišta.
Napredak u prikupljanju otpada
Tokom 2018. godine na nivou Grupe za reciklažu u prosjeku smo prikupili 45% svoje ambalaže. Pokrenuli smo nekoliko sjajnih inicijativa kako bismo taj rezultat na tržištima na kojima poslujemo učinili još boljim. Naprimjer, prošle smo godine u Rusiji, uz saradnju industrije, preuzeli aktivnu ulogu u osnivanju prve Organizacije za upravljanje ambalažnim otpadom (RusPRO). Također smo podržali inicijativu „Odvajaj s nama”, kojom se želi podići svijest o reciklaži i doprinijeti prikupljanju više upotrijebljene ambalaže.
U Nigeriji smo u saradnji s lokalnom industrijom lokalnim interesnim stranama također pomogli da se osnuje prva Organizacija za upravljanje ambalažnim otpadom. Podržali smo i nekoliko projekata usmjerenih na poboljšanje prikupljanja ambalažnog otpada u drugim zemljama, poput projekta prikupljanja PET ambalaže „Act with imPETus” u Poljskoj i pilot-projekta odvojenog prikupljanja otpada u Ukrajini.
Sarađujemo i s drugim interesnim stranama kako bismo podržali različite lokalne programe prikupljanja otpada koji, zavisno od lokalnih uslova, uključuju organizacije za upravljanje ambalažnim otpadom i programe povrata ambalaže. Na tržištima na kojima poslujemo učestvujemo u još 19 programa upravljanja ambalažnim otpadom, a na nivou Grupe slijedimo politiku o ambalažnom otpadu i reciklaži, koja predstavlja okvir u kojem djelujemo u svim zemljama.
Istraživanje alternativa
Znamo da je pred nama još mnogo posla i nastavljamo sarađivati s univerzitetima i drugim organizacijama u potrazi za izdržljivim alternativama plastici. Naprimjer, velika nam se prilika pruža u domenu sekundarne ambalaže, u okviru kojeg razmišljamo o zamjeni plastičnih omota kartonskim podlošcima, uz koje bismo limenke i dalje mogli držati u pakovanjima od 4 do 24 pića. Vjerujemo da ćemo uz tehnološke napretke, viši nivo svijesti i proizvodnju više boljih izvora recikliranih materijala za upotrebu u prehrambenoj industriji moći još više podići ljestvicu kada je riječ o održivosti naše ambalaže i udisanju novog života materijalima koji su već u opticaju.
Uz opisana nastojanja povezana s održivošću ambalaže, dokumentom koji sadrži listu obaveza „Misija – održivost 2025.” obavezani smo težiti daljem smanjenju emisija koje proizlaze iz našeg poslovanja i fokusirati svoja razmišljanja i djela na održivu upotrebu i upravljanje vodenim bogatstvom, nabavku, prehranu, zdravlje i dobrobit u svojoj organizaciji i zajednicama u kojima djelujemo. Naš napredak u tim područjima zabilježen je u našem Integrisanom godišnjem izvještaju, dostupnom na: https://coca-colahellenic.com/en/investors/2018-integrated-annual-report/
Zoran Bogdanović
glavni izvršni direktor
Coca-Cola HBC