Usvajanje Prvog godišnjeg nacionalnog programa (ANP) BiH za NATO nije ni trebala biti tačka dnevnog reda na sjednici Predsjedništva BiH, jer je ona već osam mjeseci tačka dnevnog reda koja je na stand-by aranžmanu u Vijeću ministara BiH, rekla je u intervjuu za Anadolu Agency (AA) Marina Pendeš, ministrica odbrane Bosne i Hercegovine.
- Kada govorimo o ovosedmičnoj sjednici Predsjedništva Bosne i Hercegovine i tački dnevnog reda koja se odnosi na usvajanje Godišnjeg nacionalnog programa (ANP) BiH za NATO, stanje je jasno. Po mom mišljenju, ona nije ni trebala biti kao tačka dnevnog reda na Predsjedništvu BiH - poručila je Pendeš.
Naglasila je da je iz Brisela početkom decembra 2018. godine stigla potvrda da je aktiviran MAP za BiH i da očekuju da se u biti samo nastavi implementacija po dobivanju Prvog godišnjeg nacionalnog programa za BiH.
- Otad na Vijeću ministara BiH nema dovoljno spremnosti od određenih ministara da podrže taj Prvi godišnji nacionalni program. To smatram neprimjerenim iz jednostavnog razloga što je ANP u biti samo jedan tehnički dokument, ne NATO-a, nego BiH. Samim tim, on je dokument koji je podložan i promjenama. Uopće nije bilo razloga da na Vijeću ministara BiH o njemu ne raspravljamo, da možda nešto iz tog dokumenta ne izbacimo, revidiramo, napišemo na drugačiji način, jer je to naš dokument. Taj dokument možda u ovom momentu, pošto je već kraj osmog mjeseca, uvjetno rečeno, ima ili nema smisla, jer to je plan šta bi trebala BiH, njene institucija, ne Ministarstvo odbrane BiH, ono u najmanju ruku i najmanje u procentu, uraditi - ističe Pendeš.
Aktiviranjem MAP-a, kaže, BiH kao država preuzima na sebe obavezu da napravi određene iskorake u reformi, posebno u vladavini zakona, sigurnosti, cyber sigurnosti, resursima i određenom segmentu odbrane.
- Odbrana je jedan kontinuirani reformski proces koji mi već dugi niz godina, od same uspostave na državnom nivou Ministarstva odbrane BiH, radimo i implementiramo. Nakon usvajanja Pregleda odbrane kao strateškog dokumenta koji definira veličinu, strukturu, raspored Oružanih snaga u sljedećih deset godina, a usvojen je u novembru 2016., mi intenzivno radimo na implementaciji tog dokumenta.
Sastavni dio tog dokumenta je i modernizacija Oružanih snaga BiH. I u tom smislu mislim da je cijeli medijski prostor nakon potpisivanja sporazuma od političkih lidera SDA, HDZ-a BiH i SNSD-a 5. avgusta doživio, nemam baš fin izraz, kao pokušaj utrkivanja na koji način omalovažiti taj sporazum koji je izraz volje političkih stranaka koje su dobile vlast na posljednjim izborima, prošle godine - navodi Pendeš.
Smatra da se nije uložilo dovoljno energije, da se pomogne političkim liderima koji su potpisali sporazum da prevaziđu eventualne nesuglasice, ako one postoje, kako bi se krenulo u implementaciju postojećeg sporazuma.
- Nama taj sporazum treba, nama novo Vijeće ministara BiH treba kako bi novo Vijeće ministara BiH preuzelo obavezu vođenja reformi. Smatram i mislim da ponekad, možda se taj ANP namjerno zloupotrebljava kako se ne bi preuzele obaveze po pitanju reformi koje se trebaju poduzeti kada je u pitanju naš evropski put. Jer, ako uporedite reformske procese u smislu implementacije i ono što je predvidio ANP, oni nisu ništa drugo nego reformski procesi koje treba preuzeti BiH na putu ka Evropskoj uniji.
U tom smislu mislim da se trebalo vratiti nazad za pregovarački sto i da što prije treba krenuti u implementaciju potpisanog sporazuma kao i da svi trebamo dati potporu tom sporazumu kako bi u što što skorije vrijeme imali novi saziv Vijeća ministara BiH. Odnosno kako bi profunkcionirala vlast na državnoj razini i kako bi preuzete obaveze i međunarodne i one za koje već postoje određene odluke, a i zakonske obaveze mogle se u potpunosti implementirati - stava je Pendeš.