Koronavirus se nastavlja širiti svijetom, a vlade nekih zemalja ograničile su putovanja, dok pojedini putnici sami poduzimaju mjere opreza.
KORONAVIRUS
Pretpostavlja se da se koronavirus ne zadržava u zraku, kao što je to slučaj kod obične gripe
Najveća opasnost od zaraze u avionu su sjedenje dva reda ispred, iza ili pokraj zaražene osobe. Ilustracija
Koronavirus se nastavlja širiti svijetom, a vlade nekih zemalja ograničile su putovanja, dok pojedini putnici sami poduzimaju mjere opreza.
Još se ne zna kako se tačno širi koronavirus, no zaraza sličnim virusima obično se prenosi udisanjem kapljica od kašljanja ili kihanja zaražene osobe ili dodirivanjem površina na kojima se nalaze. Pretpostavlja se da se koronavirus ne zadržava u zraku, kao što je to slučaj kod obične gripe, što bi značilo da ljudi moraju biti u bližem kontaktu da bi se zarazili, piše BBC.
Po smjernicama britanske Nacionalne zdravstvene službe (NHS) bliski kontakt znači biti na manje od dva metra od zaražene osobe više od 15 minuta. Dakle, potencijalni rizik od zaraze u vozovima i autobusima ovisi o tomu koliko je u njima putnika, što varira u različitim dijelovima zemlje i na različitim rutama.
Ranija istraživanja ukazuju na to da u londonskoj podzemnoj željeznici, gdje je iznimno velika gustoća ljudi naguranih u svakome vagonu, postoji povezanost između putovanja na posao i vjerovatnoće zaraze respiratornim bolestima.
Dr. Lara Goske (Gosce) s Instituta za globalno zdravlje kaže da je njeno istraživanje (objavljeno 2018. godine) pokazalo da su ljudi koji redovno koriste podzemnu željeznicu skloniji simptomima bolesti nalik gripi.
- Pokazalo se i da je stopa bolesti nalik gripi u gradskim područjima s manje linija na raspolaganju u kojima su stanovnici primorani presjedati jednom ili više puta dok putuju podzemnom željeznicom bila veća u usporedbi s dobro pokrivenim naseljima u kojima putnici do odredišta stižu jednim direktnim putovanjem - rekla je Goske.
No ako putujete relativno praznim vozom ili autobusom, rizik će biti drugačiji. Veliku ulogu u tomu ima i to u kojoj su mjeri vozila provjetrena i koliko vremena provedete u njima. Značajan je faktor i čišćenje. Iz britanskih željeznica kažu da s rasporedom čišćenja nastavljaju kao i obično uz planove o dodatnim, posebnim čišćenjem stanice i vozova.
Goske kaže da je ograničavanje broja bliskih kontakata s potencijalno zaraženim osobama i predmetima iznimno važno. Savjetuje da se, ako je moguće, izbjegavaju putovanja u vrijeme najvećih gužvi te predlaže da putnici biraju rute koje uključuju izravne linije.
Općenito vlada vjerovanje da su vam izgledi da se razbolite u avionu veći jer ondje udišete "ustajali" zrak. No zapravo bi zrak u avionu mogao biti bolje kvalitete od onoga u prosječnom uredu i gotovo sigurno bolji od onoga u vozu ili autobusu.
Premda u avionskoj kabini punoj putnika ima više ljudi po kvadratnom metru, zrak se u njemu mijenja učestalijim ritmom.
Profesori sa Univerziteta Purdue, koji se bave proučavanjem kvalitete zraka u različitim vozilima za prijevoz putnika, procjenjuju da se zrak u avionskoj kabini potpuno izmijeni svake dvije do tri minute u usporedbi s izmjenom zraka u klimatiziranoj zgradi koja se događa svakih 10 do 12 minuta. Naime, u kabini se zrak koji udišete pročišćava uz pomoć visokoučinkovitoga filtra čestica (Hepa) Ovaj sistem zadržava manje čestice od običnih ventilacijskih sistema, uključujući i viruse.
Filtar uvlači svježi zrak izvana i miješa ga sa zrakom u kabini, što znači da je ondje u svakome trenutku polovina zraka svježa. Mnogi obični ventilacijski sistemi samo miješaju isti zrak da bi se uštedjela energija. Osim udisanjem kapljica koje dolaze od osobe koja kiše i kašlje, zaraze poput one koronavirusom mogu se prenijeti i dodirivanjem kontaminiranih površina, bilo da se radi o nečijoj ruci ili kvaki.
Naravno, teško je generalizirati kolika je opasnost u bilo kojoj vrsti prijevoznog sredstva, s obzirom na različite faktore koji povećavaju ili smanjuju rizik. Primjerice, u avionu se na nekom dužem letu putnici možda više kreću po kabini i, ako su nositelji virusa, mogu ga proširiti.
Smjernice WHO-a kažu da je najveća opasnost od zaraze u avionu dva reda ispred, iza ili pokraj zaražene osobe. No za vrijeme epidemije Sarsa 2003. godine, 45 posto onih koji su se zarazili virusom u avionu kojim je putovala jedna zaražena osoba, sjedilo je izvan tog područja.
Uobičajeni savjeti vrijede i u ovom slučaju - perite ruke, čistite površine gdje god je to moguće, kašljite i kišite u maramicu.
NA KIOSCIMA ŠIROM BIH