Centralna izborna komisija (CIK) BiH je na jučerašnjoj sjednici donijela odluku o raspisivanju i održavanju općih izbora u Bosni i Hercegovini 2. oktobra ove godine.
Samo održavanje izbora ove godine bilo je pod znakom pitanja, s obzirom na to da je HDZ otvoreno najavljivao moguću blokadu i bojkot izbora te da Vijeće ministara i dalje nije izdvojilo sredstva za održavanje izbora.
Naime, HDZ BiH, zajedno s državnim rukovodstvom Hrvatske, godinama nastavlja insistirati na izmjenama Izbornog zakona koje bi podrazumijevale svojevrsnu etničku podjelu glasačkog tijela, odnosno osiguravanje da većina Hrvata u BiH ima osiguran mehanizam izbora jednog člana Predsjedništva naše zemlje, a, po mogućnosti, i mijenjanje načina izbora delegata u Dom naroda FBiH na način da se veći broj delegata u hrvatski klub bira iz većinski hrvatskih kantona.
Na izmjenama Izbornog zakona u BiH insistirale su i EU i SAD, koje su na kraju izašle s elektorskim modelom izbora članova Predsjedništva, a koji bi kantonima dao primat u izboru članova.
Uzimajući navedeno u obzir, valjalo bi se podsjetiti da su se i izbor članova Predsjedništva i pitanje Doma naroda na državnom nivou rješavali “aprilskim paketom ustavnih promjena” 2006. te da su predložena rješenja upravo išla u probosansku korist.
Podsjetimo, “aprilskim paketom” bi se, umjesto tročlanog predsjedništva, ustanovila institucija predsjednika Bosne i Hercegovine s dva potpredsjednika. Predsjedništvo bi se biralo iz Parlamenta BiH i imalo bi reducirane ovlasti u odnosu na sadašnje. S druge strane, Vijeće ministara BiH bi dobilo proširenje ovlasti.
Također, “aprilskim paketom” bilo je predviđeno reduciranje ovlasti Doma naroda na pitanje vitalnog nacionalnog interesa, za razliku od postojećeg rješenja u kojem je ovaj dom potpuno ravnopravan u donošenju odluka s Predstavničkim domom, odnosno svaka odluka mora biti potvrđena u oba doma.
No, i u samom Predstavničkom domu bila su uvedena mnoga poboljšanja.
Broj zastupnika bio bi povećan na 87 (u odnosu na sadašnjih 42). Iako bi i dalje bilo zadržano entitetsko glasanje, ono bi podrazumijevalo da je za usvajanje neke odluke ili zakona, osim opće, potrebna i trećina glasova iz svakog entiteta.
S ove vremenske distance i s obzirom na rješenja za izbornu reformu koja međunarodna zajednica danas stavlja na sto, čini se da je “aprilski paket” propuštena historijska prilika za Bosnu i Hercegovinu i probosansku politiku.
“Aprilski paket” je usvojen u Domu naroda, ali je ostao bez potrebne dvotrećinske većine u Predstavničkom domu nakon što su se protiv zakona digli Stranka za BiH Harisa Silajdžića i HDZ 1990 Bože Ljubića.
Silajdžić je glavni razlog za rušenje paketa reformi koji je jačao državu BiH i olakšavao njeno funkcioniranje pronašao u sporednoj odredbi o mogućnosti raspuštanja Parlamenta u slučaju da u tri kruga glasanja ne bude izabran premijer BiH.