Na tematskoj sjednici Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (PSBiH) je istaknuto da je zbog sve učestalijih pojava saobraćajnih nezgoda koje su izazvane posebno opasnim i bahatim ponašanjem vozača, neophodno što prije djelovati, pooštriti sankcije i usvojiti adekvatna zakonska rješenja radi bolje sigurnosti u saobraćaju.
Najveći dužnik
Istraživački sektor PSBiH proveo je istraživanje prema kojem u Bosni i Hercegovini u prosjeku godišnje zastari oko šest miliona KM novčanih kazni koje su izrečene zbog saobraćajnih prekršaja. U praksi se događa da pojedinci koji imaju najveći dug uspijevaju da dokažu da nisu u mogućnosti da ga plate, nisu zaposleni, ne posjeduju imovinu, voze tuđi automobil, a u isto vrijeme prave nove prekršaje. Posebno je istaknuto da je najveći dužnik krajem 2022. godine dugovao više od 270.000 KM, a dug najvećih 20 dužnika iznosio gotovo 1,5 milion KM.
Tragičan ishod saobraćajne nesreće u Sarajevu, u kojoj je poginula mlada doktorica, izazvala je osoba koja je upravljala vozilom bez vozačke dozvole i pod dejstvom alkohola i kojoj su ranije izrečene kazne zbog saobraćajnih prekršaja u visini od 2.000 KM, a koje nisu plaćene. To je samo još jedan od niza dokaza da kaznene odredbe Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u Bosni i
Hercegovini nisu efikasne i da se ovakvo stanje pod hitno mora promijeniti.
Bez realizacije
Predsjedavajući Komisije za saobraćaj Jasmin Imamović rekao je da su podaci do kojih je došao Istraživački tim šokantni i da je neophodno brže krenuti sa inicijativama izmjene zakona o sigurnosti saobraćaja.
Član Komisije i jedan od inicijatora tematske sjednice Šemsudin Mehmedović podsjetio je da su 2016. u saobraćaju nastradale dvije djevojke u Sarajevu i da je tada Predstavnički dom na svojoj sjednici imao temu sigurnosti saobraćaja i usvojio neke zaključke, ali nije bilo realizacije. Vozači divljaju po cestama, voze pod dejstvom alkohola i bez vozačkih dozvola, naglasio je Mehmedović, ali godinama nema adekvatnog odgovora. Potrebno je usvojiti zakonska rješenja kojima bi se preduprijedili ovakvi nemili događaji.
Član komisije Jasmin Emrić rekao je da je nezamislivo da pojedinac može napraviti toliko kazni, a da se ne izmire ta dugovanja i dalje kršiti propise u saobraćaju.
Vršilac dužnosti pomoćnika ministra za komunikacije i promet BiH Samir Planinčić je rekao da to ministarstvo zapravo nema izvorne nadležnosti da odgovori na ta pitanja, te da predstavlja instrument za kreiranja onoga što je potrebno da bi se takav zakon mogao napraviti, te da je u tom cilju formirana radna grupa.
Pooštravanje krivičnih kazni
Tokom rasprave ukazano je na potrebu da se sve institucije, posebno predstavnici ministarstava unutrašnjih poslova na svim nivoima vlasti, uključe u proces donošenja Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, kao i izmjena entitetskih zakona o prekršajima, s ciljem pooštravanja krivičnih kazni, novčanih sankcija i njihovog mogućeg pretvaranja u zatvorsku kaznu, definisanja pojma višestrukog povratnika u kršenju zakona, privremenog ili trajnog oduzimanja motornih vozila, te trajnog oduzimanja vozačkih dozvola.
Suština je, kako je istakla prva zamjenica predsjedavajućeg Komisije Sanja Vulić, da se što prije djeluje i ponudi prijedlog izmjena zakona da bi se što prije mogao provoditi u praksi, a da radna grupa ponudi novi zakon.
Komisija za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma PSBiH, kako je zaključeno, na svojoj narednoj sjednici, na osnovu današnjih diskusija, usvojiće zaključke s kojima će upoznati Ministarstvo komunikacija i transporta BiH, Ministarstvo pravde BiH, sve poslanike Predstavničkog doma PSBiH, kao i sve učesnike tematske sjednice. Svim učesnicima sjednice sugerisano je da prijedloge za izmjene Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini dostave Ministarstvu komunikacija i transporta BiH i Komisiji za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma PSBiH.