VARAJU NAS

Sve izraženija pojava na policama trgovina: Proizvodi sve manji, a cijene sve više

Tu se radi o klasičnom poskupljenju, umotanom u celofan, kaže Bago

Cijene sve više. Dreamstime

Meliha Smajkic

10.5.2024

Broj proizvoda koji imaju sve manja pakiranja na policama trgovina sve je veći. Tako građani iz dana u dan primijećuju da, dok se smanjuje gramaža i litraža brojnih prehrambenih proizvoda, njihova cijena ostaje ista, a nerijetko i viša.

Smrznuto voće

Nije nepoznanica da je prava rijetkost kupiti čokoladu od 100 grama, pakiranje riže od kilogram, jogurt od 200 grama i slično, a u zadnje vrijeme građani uočavaju da su značajna smanjenja pakiranja smrznutog voća i povrća, kao i ribe. Najprije se gramaža sa 500 smanjila 450, a potom na 300.

Također, pakiranja smrznutog povrća u briketima, poput, špinata sada teže 650 umjesto ranijih 750 grama. I, proizvođači maslaca koji je, kako smo pisali, u BiH skuplji nego u skandinavskim zemljama, sve više pribjegavaju pakiranju od 200 umjesto klasičnih 250 grama. Ta pojava je primijećena i u farmaceutskoj industriji, pa se tako u lijekovima kutija i suplemenata rijetko može naći isti broj tableta kao ranije.

Bago: Opravdana ljutnja potrošača. Avaz

I u udruženjima potrošača bilježe porast broja proizvoda s manjom ambalažom. Svjesni su, kako nam kaže Marin Bago, čelnik Udruženja „Futura“ da to opravdano izaziva ljutnju potrošača. Međutim, kako naglašava, takvi slučajevi ne dovode do kršenja prava potrošača.

Samo manje

- Da budemo sasvim jasni, tu se radi o klasičnom poskupljenju umotanom u celofan. To je, zapravo, skriveni ili obmanjujući marketing. Svjedoci smo da ta manja pakiranja brojnih proizvoda drže iste ili u brojnim slučajevima više cijene i da smo, ustvari, za isto ili više novca dobili manje - govori Bago.

Posebne oznake

U brojnim zemljama se pokušavaju izboriti, prvenstveno, sa „šrinklacijom“ s ciljem zaštite svojih potrošača. Prva koja je u tome uspjela je Francuska, čiji će trgovci morati kupce obavještavati o smanjenom pakiranju proizvoda koje ne prati adekvatno smanjenje cijena. Takvi proizvodi na policama trgovina morat će imati posebne oznake.

Za pojavu smanjivanja gramaže i litraže proizvodima po istoj, ali i većoj cijeni je skovan termin „šrinkflacija“.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.