Nakon što su sarajevski nogometni klubovi jučer zatražili ostavku ministrice pravde KS, Darje Softić Kadenić, a ministar kulture i sporta, Kenan Magoda, oštro reagirao na njenu odluku, ministarka je obratila javnosti i objasnila svoje postupke.
Na početku svog obraćanja, ministrica je istaknula da je cijeli postupak upisa promjena u Fudbalskom savezu KS kompromitirao ministar Kenan Magoda. Napomenula je da bi za potpuno razumijevanje situacije bilo korisno pročitati cijeli tekst njenog objašnjenja, koji u cijelosti objavljujemo, bez izmjena.
- U vezi s izvještajima o upisu promjena u registar FSKS, koji posljednjih dana puni medijski prostor i pretvorio se u linč protiv mene i Ministarstva pravde i uprave Kantona Sarajevo, želim javnosti pojasniti tok postupka i razloge zbog kojih promjene trenutno nisu upisane u Registar udruženja. Razumijem emocije navijača, jer imam jednog kod kuće, koji me naučio vrijednosti sporta, patriotizma i poštovanja zakona. Moj patriotizam, među ostalim, iskazujem kroz strogo poštovanje zakona, jer bilo kakvo kršenje zakonskih procedura znači urušavanje države Bosne i Hercegovine - izjavila je ministrica Softić Kadenić.
Ona je dalje pojasnila da iako zakoni i procedure nisu uvijek savršeni, i javnost je toga svjesna, one se ne mogu mijenjati preko noći, čak ni u uređenijim zemljama od Bosne i Hercegovine.
- Zbog toga vas molim da, s obzirom na veliki interes javnosti, do kraja pročitate ovo objašnjenje, napisano iz moje perspektive kao doktora pravnih nauka i ministrice pravde. Kao pravnik, svijet fudbala i fudbalskih saveza mi je stran, nemam nikakve veze s bilo kojim članom postojećeg saveza, niti na kantonalnom nivou, niti na nivou Fudbalskog saveza BiH. Stoga je sramotno da ministar Magoda implicira da sam imala privatne interese ili da sam štitila bilo čiji privatni interes, dok je upravo njegov privatni interes kompromitirao cijeli proces. Još je sramotnije kada se moj profesionalni integritet pokušava svesti na pogodovanje političkim figurama, poput Milorada Dodika - naglasila je ministrica.
Ministrica je također istakla da Ministarstvo pravde i uprave, kao i ona koja rukovodi tim Ministarstvom, postupa isključivo u skladu sa zakonima, poštujući načelo nepristrasnosti i jednako tretiranje svih strana.
Na kraju, obratila se javnosti s namjerom da jasno predoči kako je tekao cijeli proces upisa promjena u Fudbalskom savezu KS, koji je izazvao ovoliku pažnju i polemiku.
Ono što najviše zanima javnost je kako je tekao cijeli proces i to vam želim detaljno prezentovati kroz vremensku liniju:
Četvrtak, 21.11.2024.
Zahtjev za upis promjena u Registar udruženja, sa Vanredne skupštine FSKS je zaprimljen u
Ministarstvu pravde i uprave KS. Zakonski rok za provođenje upisa promjena iznosi 30 dana od dana prijema urednog zahtjeva. Paralelno je zaprimljen niz prijava kojima se osporava
zakonitost održane vanredne skupštine. U slučaju primjedbi na zakonitost skupštine, prije registracije mora kao prethodno pitanje biti utvrđeno da li je skupština bila valjana. Međutim, Ministarstvo pravde nije nadležno utvrđivati zakonitost skupštine, to je nadležnost inspekcijskog nadzora koji je po Zakonu o udruženjima i fondacijama i Zakonu o sportu povjeren Ministarstvu kulture i sporta KS.
Imali smo zvanično obavještenje da je nadzor već pokrenut u Ministarstvu kulture i sporta, što je za nas značilo da ne možemo ništa raditi dok se taj postupak ne okonča.
Srijeda, 27.11.2024.
Ministarstvo je donijelo Zaključak o obustavi postupka do dostavljanja izvještaja o obavljenom nadzoru.
U međuvremenu je Ministarstvo pravde i uprave KS zaprimilo i niz prijava u okviru kojih se
problematizira lična involviranost ministra Magode i navodne tvrdnje o postojanju sukoba interesa zbog njegove kandidature na izborima u Fudbalskim savezima različitih nivoa.
Dokument o imenima kandidata je dostupan u FS BiH u kojem se pored veoma interesantnih imena iz svijeta politike, na mjestu 46. liste pominje i ime ministra Kenana Magode za kandidaturu za poziciju u Izvršnom odboru NS FBiH i Izvršnom odboru NS BiH. Kandidatura je NS BIH trebala biti dostavljena do 20.11.2024.
Ovakve prijave dovode u pitanje integritet samog postupka nadzora čiji rezultat treba biti osnov za provedbu upisa od strane Ministarstva pravde i uprave. Ministar je nosilac javne funkcije i obavezan je postupati nepristrasno i objektivno i ne smije imati nikakav lični interes, što je izričito propisano Zakonom o prevenciji i suzbijanju korupcije.
Ako bi se utvrdilo da postoji neki od ovih razloga na strani ministra Magode, nadzor bi se vrlo lako mogao oboriti na sudu, a posljedično i sve ostalo.
Iz tog razloga sam 27.11.2024. godine, želeći pomoći i naivno vjerujući u saradnju, kolegijalno sugerirala ministru Magodi da se izuzme iz postupka nadzora, i da neko drugi bude potpisnik izvještaja, jer njegov potpis na izvještaju, s obzirom da javno podržava jednu stranu, bez obzira što je to iz njegove perspektive i perspektive javnosti moralna i prava strana, može cijeli proces dovesti u pitanje. Ministar je izričito odbio da se izuzme i insistirao da on bude potpisnik izvještaja o nadzoru. Time je kompromitirao cjelokupni postupak. Moja sugestija za izuzeće je bila izrečena samo usmeno prema Ministru Magodi, uz savjet da on to uradi samoinicijativno, jer ću ja to inače morati tražiti od Vlade KS, što je on izričito odbio uraditi. To rješenje bi bilo vrlo jednostavno, lako provodivo i potpuno bi zaštitilo integritet cjelokupnog procesa.
Ponedjeljak, 02.12.2024.
Izvještaj o nadzoru potpisan od strane ministra Magode je zaprimljen u Ministarstvu pravde, u sektoru za upravu.
Utorak, 03.12.2024.
Ministarstvo pravde i uprave zaprimilo obavještenje da je Udruženje Fudbalski savez Kantona Sarajevo dana 3.12.2024. putem punomoćnika podnijelo Općinskom sudu u Sarajevu prijedlog za određivanje privremene mjere i mjere osiguranja kojom se predlaže Općinskom sudu u Sarajevu da Ministarstvu pravde i uprave zabrani provođenje upisa u registar.
Ministarstvo pravde nije moglo nastaviti postupati po izvještaju o nadzoru kao da sve navedene prijave nisu ni stigle i oglušiti se, jer bi zbog takvog ignoriranja mogli biti pozvani na odgovornost, a u konačnici, ukoliko bi upis bio proveden, a pokaže se da je postojao neki lični interes ministra Magode, odgovarati za pogodovanje u smislu zloupotrebe položaja i ovlaštenja.
Obavijestila sam Premijera o tome da imam prijave, da Ministar Magoda odbija da se izuzme i da ću, da bih zaštitila Ministarstvo pravde i uprave i da bih sačuvala integritet cjelokupnog procesa, tražiti da se o tom pitanju očituje Vlada KS.
Srijeda, 04.12.2024.
Iz tog razloga je Ministarstvo 04.12.2024. godine putem Vlade Kantona Sarajevo tražilo da se Ministarstvo kulture i sporta i Ministar lično očituju na navode iz prijava u smislu da se pojasni postupak nadzora, ko ga obavlja u Ministarstvu, te da se Ministar očituje na tvrdnje o eventualnom postojanju sukoba interesa, i kandidaturama na izborima u fudbalskim savezima na različitim nivoima, te da Vlada KS, nakon dostavljenih izjašnjenja da upute o daljem postupanju Ministarstvu pravde i uprave, da li nadzor prihvatiti i nastaviti postupati ili ne.
Zaključak Vlade KS kojim se prihvata očitovanje Ministra da on nema nikakav lični interes i Ministarstvo pravde i uprave zadužuje da nastavi postupak je dostavljen Ministarstvu pravde u petak 7.12.2024. Tim postupanjem se Ministarstvo pravde i uprave ogradilo od eventualnog postojanja sukoba interesa ministra Magode, ali je proces nadzora kao takav i dalje ostao kompromitiran!
Petak, 07.12.2024.
Vlada KS nije naložila Ministarstvu pravde i uprave da provede upis niti to može, nego da provede postupak. Tek tog momenta, u petak 7.12.2024.godine su se stekli uvjeti da Ministarstvo počne sa onim poslom za koji je ono zapravo nadležno i snosi punu i samostalnu odgovornost.
To je postupak propisan Zakonom o udruženjima i fondacijama i Pravilnikom o vođenju registra udruženja i fondacija. To je po prirodi stvari jedan strogo administrativni postupak formalnog preispitivanja dokumentacije predate za upis, a sve u odnosu na STATUT udruženja, kao najvišeg pravnog akta, svojevrsnog USTAVA UDRUŽENJA.
Svako udruženje ima svoj statut koji donosi skupština tog udruženja, koji se ovjerava od strane Ministarstva pravde i uprave. Sve odluke koje donosi skupština, bilo redovna ili vanredna, moraju biti u skladu sa statutom; u tom smislu smo i provodivost odluka koje su podnesene sa Vanredne skupštine FSKS cijenili po važećem statutu FSKS.
Izvještaj o nadzoru nam je rekao da je vanredna skupština bila zakonita i da su na njoj donesene odluke valjane. To nažalost ne znači automatski i da su one provodive u registru! Skupština sva svoja ovlaštenja vrši u okviru statuta i samo u slučaju ako statut ne sadrži odredbe o određenim pitanjima, skupština taj nedostatak može nadomještati svojim odlukama. Ukoliko skupština želi izdejstvovati neku odluku koja nije u skladu sa statutom, dužna je prvo mijenjati statut. U konkretnom slučaju statut u članu 39. Izričito govori ko su lica ovlaštena za zastupanje i ko može odrediti da to bude neko drugi umjesto njih, a to je izvršni odbor, ne skupština.
Ministar Magoda je, insistirajući da u svemu lično učestvuje i drži sve u svojim rukama da bi ispao heroj kompromitovao proces jer to kao službeno lice nije smio uraditi. I u svim gnusnim medijskim istupima i na društvenim mrežama je kreirao narativ o borbi za Bosnu i Hercegovinu, prosperitet fudbala u Kantonu Sarajevo, borbi za klubove, a pri tome, očigledno svjesno, izbjegavajući pominjanje bilo kakvih zakona, članova, pravilnika i svoje stvarne uloge. Kenan Magoda je iskoristio Ministarstvo pravde i uprave za provođenje svoje lične agende!
Pomozi sirotu na svoju sramotu
Mogu zaključiti da je Ministar Magoda očekivao da
AKO UPIŠEM PROMJENE U REGISTAR ja ću ujedno pogodovati njegovim ličnim karijernim planovima, a on će usput biti heroj
AKO NE UPIŠEM PROMJENE U REGISTAR ja ću podnijeti sve metke njegovog neuspjeha, a on će i dalje biti heroj.
Nova generacija bi rekla WIN-WIN SITUACIJA za Kenana Magodu. Za mene, s druge strane, ovo je u startu bila LOSE-LOSE SITUACIJA: AKO UPIŠEM PROMJENE U REGISTAR kršim proceduru, izlažem se odgovornosti, a upis neće proći sudsku kontrolu. AKO NE UPIŠEM PROMJENE U REGISTAR izlažem se javnom linču kakav je upravo i uslijedio.
Sastanak sa Vicom Zeljkovićem
Druga najbitnija stvar koju Ministar Magoda koristi protiv mene u javnim istupima je moj sastanak sa Vicom Zeljkovićem.
Da, dana 19.11.2024., dakle nekoliko dana prije zaprimanja zahtjeva za promjenu upisa u Registar, na molbu Almira Badnjevića sam, u tom trenutku potpuno nesvjesna pozadine i dešavanja u NS KS, pristala na sastanak sa Vicom Zeljkovićem. Da sam u tom trenutku znala za sva dešavanja, sigurno ne bih pristala na molbu, ali detalji sastanka su sljedeći:
Sastanku su prisustvovali Vico Zeljković, još neko iz NS BiH u pratnji Vice Zeljkovića (nažalost ime nisam zapamtila i toliko o mom poznavanju „scene“ u fudbalskim krugovima), Almir Badnjević i ja u restoranu Amerikanac u Sarajevu (a ne u hotelima kako navode mediji – u hotelima se zapravo sa Zeljkovićem sastajao Ministar Magoda, kao i na drugim mjestima o čemu postoji foto dokumentacija na društvenim mrežama).
Sastanak je počeo 19.12.2024. u 12.15 i završio u 12.35. Zašto znam da je završio u 12.35? – ZATO ŠTO SAM O TOME PRVO
IZVJESTILA KOLEGU MAGODU, kako bi bio upoznat da sam kontaktirana od strane pomenute osobe, da mi je rečeno da mi se želi ukazati na neke nepravilnosti zbog čega sam pristala da se vidimo. To potvrđujem screenshotom poruke koju možete vidjeti i voljela bih da mi Ministar Magoda odgovori ZAŠTO JE IZBRISAO PORUKU IZ TE KONVERZACIJE U KOJEM GA OBAVJEŠTAVAM DA NE ŽELIM DA ME SE UVLAČI U TO BLATO.
Vještačenjem telefona, ukoliko bude potrebno, ta se poruka lako može vratiti.
Krivična prijava
Na samom sastanku, Vico Zeljković me upoznao o Vanrednoj skupštini koja je po njegovoj tvrdnji bila nezakonita, pokazao mi je neki spisak delegata koji nisu legalni po mišljenju NS BiH i koji su prisustvovali sjednici, te da će protiv mene podnijeti krivičnu prijavu ukoliko upišem promjene u Registar.
MOJ ODGOVOR JE BIO da to što mi je to usmeno prezentovao ne znači ništa, te da, kao i svi drugi ako želi ukazati na nedostatke svoje primjedbe treba podnijeti pismeno na protokol KAKO POSTUPAK NALAŽE, te da se u tim slučajevima onda traži nadzor. Niti sam objašnjavala detalje, niti sam Vicu Zeljkovića savjetovala kako da to uradi. Nakon tog odgovora sam ustala, izašla iz restorana i poslala poruku kolegi Magodi.
21.11.2024. godine je u Ministarstvu zaprimljen dopis NS BiH u kojem su navedene primjedbe. U isto vrijeme NIKO IZ GRUPE koja predstavlja Klubove me nije niti u jednom trenutku kontaktirao da potraži pravnu pomoć ili da se unaprijed savjetuje sa Ministarstvom pravde o ovom postupku. Oni su izgleda bili zauzeti pisanjem saopštenja sa malicioznim naslovima i plasiranja kroz njima bliske medije.
Dugogodišnji problemi
Ministarstvo pravde i uprave KS i ja na čelu istog, apsolutno stojimo na raspolaganju da se otkoče procesi napretka fudbala, ne samo u Kantonu Sarajevo već i u cijeloj BiH, ali samo i isključivo kroz poštovanje zakona. Mi jednostavno nemamo zakonsko uporište niti pravo da propitujemo ono što mediji zovu „demokratskom većinom“ ili „voljom većine“ već da se dugotrajnim procesima pravilnici i statuti Saveza dovedu u ravan sa zakonom. Pristup Ministra Magode u ovom slučaju je bio pogrešan iz svega pobrojanog i naravno da pozivamo i predstavnike klubova na konsultacije oko spornog predmeta.
Savez ne može i ne smije koristiti Ministarstvo pravde i uprave za unutrašnje obračune. Dugogodišnji problemi u Savezu su se trebali rješavati na sudu.
U tom duhu, još sam dužna odgovoriti i klubovima na javnu prozivku i postavljena pitanja u saopštenju za medije od 8.12.2024. u kojem tendeciozno najavljuju kako sigurno neću odgovoriti. Kao što sam bezbroj puta spomenula, moj lični, kao i princip Ministarstva pravde i uprave KS je puna transparentnost pa su odgovori kako slijedi
Zbog čega je uistinu donijela odluku da ne izvrši upis promjena izglasanih na vanrednoj skupštini FS KS koje su, u skladu sa Statutom FS KS, usvojene voljom većine sarajevskih klubova, čak njih 23 od postojećih 26?
Kao što sam pojasnila ranije u tekstu, Ministarstvo pravde i uprave ne utvrđuje “demokratsku volju”, niti postupa po nečemu jer je to volja većine, već se drži propisanog postupka i prati usklađenost predate dokumentacije. Dokumentacija koja je dostavljena Ministarstvu nije u skladu sa statutom, a statut je za udruženja poput ustava. Kršenjem ovih temeljnih pravila, upis bi pao na sudu u postupku koji će druga strana sigurno pokrenuti. Uz to, zahvaljujući obmanama i petljavinama ministra Magode bih se izložila i krivičnoj odgovornosti (a to nemojte dovoditi u korelaciju sa imanjem m..a kako javnost voli prezentovati) već sa kršenjem zakona, a time i rušenjem BiH.
Da li je razlog ove odluke realizacija zaključaka sa sastanka ministrice i Vice Zeljkoviće, predsjednika NSFBiH prije nekoliko dana?
Promjene upisa u registar
Apsolutno NE. Ranije u tekstu sam objasnila sve detalje ovog sastanka. Sastanak je održan prije nego sam uopšte bila upoznata sa svim okolnostima, i nekoliko dana dana prije zaprimanjadokumenata o promjenama upisa u registar. O svemu sam odmah nakon sastanka, porukom obavijestila i kolegu Magodu.
Mislite li da bi neko ko je otišao na sastanak sa agendom da sruši ovu priču ili ko je primio mito, o tome istog trena po završetku obavijestio nikoga drugog nego Kenana Magodu? Pogledajte screenshot razgovora u slici na kraju posta.
Objasnite ministrice, koje su teme razgovara bile između vas i Zeljkovića na sastanku održanom u jednom sarajevskom hotelu i o čemu, ako ne o ovome, ste razgovarali sa Zeljkovićem?
Teme sam objasnila ranije u tekstu. Kompletan “sastanak”, uz upoznavanje budući da Vicu Zeljkovića ne poznajem od ranije i nekoliko neobaveznih rečenica je trajao 20 minuta. Vici Zeljkoviću sam jasno dala do znanja da sve što smatra nelegalnim može podnijeti kao i svi drugi na protokol Ministarstva i da će o tome odlučivati nadzor.
Koja je uloga Almira Badnjevića, direktora IDEEA BiH u povezivanju vas i Zeljkovića?
Almir Badnjević ispred IDEE i moje ministarstvo sarađujemo na projektima digitalizacije u KS o čemu su mediji i ranije izvještavali. On me zamolio za sastanak sa Vicom Zeljkovićem da bih imala kompletnu sliku. Koje su njegove konekcije sa Vicom, zaista ne znam.
Da li ste upoznati da su i drugi članovi Naše Stranke imali sastanke sa Zeljkovićem u proteklim danima?
Odlučno i definitivno NE. Nisam upoznata sa tim.
Urgencije da se izvrši upis
Zbog čega ste ministrice primili delegaciju FS KS i razgovarali o predmetu upisa promjena, a niste razgovarali sa podnosiocima zahtjeva?
Ko god je htio je mogao doći u sektor za upravu i informisati se o predmetu. Podnosioci zahtjeva se nisu nikada javili da razgovaram sa njima lično, sjećam se samo neke urgencije da se izvrši upis ali sve smo radili najbrže što smo mogli. Da li su mislili da će sve završiti preko
Ministra Magode, zaista ne znam. Svakako ih pozivam da se jave i da razgovaramo jer imaju apsolutno ista prava kao i svi ostali građani KS kojima stojimo na raspolaganju.
Zbog čega ste ignorisali stavove sa sjednica Vlade Kantona Sarajevo o ovom pitanju?
Detaljno sam objasnila ovaj dio u vremenskoj liniji procesa. Pogledajte pod petak 07.12.2024.
Sam zaključak Vlade KS je samo otkočio blokadu procesa koji je izazvao Ministar Magoda. Tek tada su se stekli uslovi da se konstatuje da zahtjev nije u skladu sa statutom Saveza.
'Pravo-formalno' ispravan
S obzirom na to da ste donijeli odluku o tome da naš zahtjev nije 'pravo-formalno' ispravan, zbog čega ste donijeli odluku da su zahtjevi za registraciju fiktivnih udruženja trenera, delegata, veterana, sportskih radnika, koja se nalaze na istoj adresi, s istim ljudima, a koja isključivo postoje radi izbornog inžinjeringa u FSKS ispravni?
Molim vas da budete precizni o kojim se tačno udruženjima radi i rado ćemo izvršiti uvid u dokumente i dati vam detaljno objašnjenje. Ako postoje dokazi da su ta udruženja fiktivna, molim Vas da to prijavite jer se u tom slučaju takođe pokreće nadzor koji u konačnici, pod određenim uslovima, može rezultirati i gašenjem udruženja.
Da li su članovi porodice Čolpa, unuk, sin i otac, koji su kandidati na izborima u FS KS i FS BiH važniji od VEĆINE sarajevskih klubova?
Odluke na demokratski način
Ne poznajem i nikad nisam lično srela nikoga iz porodice Čolpa. Ponavljam, niti ja, niti Ministarstvo pravde i uprave nemamo nikakvo zakonsko uporište da propitujemo odnose
UNUTAR udruženja građana. Potpuno podržavam da unutar udruženja većina treba donositi odluke na demokratski način, ali nažalost nije u domenu djelovanja ministarstva pravde da to osigura jer smo mi samo registracioni organ. Takvo postupanje bi na kraju i bilo potpuno kršenje sloboda i uticaj na rad unutar udruženja koji pripadaju u civilni sektor i potkopava temeljne principe našeg pravnog sistema.
Da li ste svjesni dugoročnih posljedica i vaše društvene i krivične odgovornosti zbog poteza koje ste povukli? Da li ste svjesni naše spremnosti da pokrenemo krivične postupke radi očiglednog nezakonitog postupanja?
Pravo svakog građanina je da može podnijeti krivičnu prijavu protiv nekoga. Ukoliko smatrate da bi to dovelo pravdu na viši nivo, apsolutno vas ohrabrujem da argumente iznesemo na Sudu. I molim vas da ovo ne shvatite kao nadmen odgovor, već zaista kao dobronamjeran savjet da Sud, kao potpuno nepristrasno tijelo, donese odluku. Ja se ne bojim suočavanja jer iza mene stoje argumenti. Svako drugačije postupanje od ovog bi bilo nezakonito.
Dodatna pojašnjenja
Dragi mediji, draga zainteresirana javnosti, od mene niste navikli dobijati 20 postova na društvenim mrežama, niste navikli na populističke i senzacionalističke naslove, te čestitam svakome onome ko je pročitao ovaj tekst do kraja. A svakome onome ko mi se dobronamjerno javi sa eventualnim nejasnoćama na tekst ću rado dati i dodatna pojašnjenja. Ima ovdje još detalja za ispričati.
Hrabrost se pokazuje na razne načine, ali stavljati neosnovano i neargumentovano metu bilo kome na čelo je prije svega KUKAVIČKI ČIN! Naročito, uz par senzacionalističkih naslova okriviti jednu osobu za sve ono što u fudbalu u BiH ne valja posljednjih 30 godina.
Želim da živim u društvu u kojem se poštuju zakoni, i isto tako da zakone koji ne valjaju mijenjamo, ali nažalost ništa se ne može desiti preko noći. Jer rušenjem zakona mi samo rušimo jedinu nam Bosnu i Hercegovinu!
Jedan od zakona svakako omogućava i podnošenje tužbe za klevetu ukoliko se nastavi potpuno neosnovan i neargumentovan medijski linč.
Poštovani mediji, kako ste prenosili objave Ministra Magode, te ostalih zainteresiranih strana, molim vas da i ovaj tekst prenesete u cijelosti radi kompletnog informisanja javnosti. U narednim danima ću sigurno sazvati i press konferenciju na kojoj ćete moći postaviti sva dodatna pitanja.
S poštovanjem,
Darja Softić Kadenić - stoji u njenoj objavi na facebooku.