Slika željezničke pruge u zraku na lokalitetu Komadinovo vrelo kod Jablanice nakon smrtonosnih poplava, odrona i klizišta koje su 4. oktobra pogodile našu zemlju, obišla je gotovo cijeli svijet. I dok je dio magistralne ceste koja povezuje Sarajevo i Mostar na tom dijelu nakon urušavanja prilično brzo obnovljen, dotle je pruga, oštećena u dužini 80-ak metara, skoro dva mjeseca poslije bila ni na nebu ni na zemlji.
Kamena obloga
Uprkos činjenici da se radi o poveznici naše zemlje s Lukom Ploče i privrednoj kičmi BiH, strateškom koridoru kojim je svakodnevno prevoženo više od sedam hiljada tona robe, nadležni nisu uspijevali iznaći rješenje.
Radnici brojnih kompanija čije poslovanje ovisi o tom koridoru i koje trpe enormne gubitke, kao i JP „Željeznica FBiH“, te mještana su nekoliko puta protestirali u Jablanici, a odgovornost je prebacivana s jednih na druge. U međuvremenu je, 20. novembra, Vlada FBiH smijenila kompletnu Upravu „Željeznica FBiH“, a tri dana poslije je obznanjeno da je turska kompanija „Cengiz“ nadležnima uputila pismo namjere kojim su ponudili sanaciju željezničke pruge.
- Svjesni smo nedavne prirodne katastrofe koja je pogodila Bosnu i Hercegovinu, kao i izazova s kojima se vaše preduzeće suočava u procesu sanacije štete na željezničkoj infrastrukturi. Kao društveno odgovorna kompanija, izražavamo duboko suosjećanje s građanima Bosne i Hercegovine i ovom prilikom želimo ponuditi pomoć u prevazilaženju posljedica ove nesreće - napisali su tada, između ostalog, u svom pismu.
Sedam dana poslije u večernjim satima iz „Cengizove“ podružnice Zenica put Jablanice su krenule mašine i radnici ove kompanije. S radovima su počeli tačno 1. decembra. U njihovom građevinskom dnevniku još nijedan dan od tog 1. decembra, kada su počeli radove, nije upisan kao slobodan.
Tako se mjesec na ovom dijelu gdje je došlo do oštećenja pruge radi bez prestanka i punom parom. U prilog tome govori i činjenica da su radnici do sada gotovo u potpunosti izgradili oba upornjaka, odnosno bočna stuba budućeg mosta rasponske konstrukcije duge 26 metara, a čija visina će dosegnuti gotovo 10 metara.
Naša ekipa posjetila je gradilište u Komadinovom vrelu, gdje nam je Alenko Topuz, inžinjer geodezije kompanije „Cengiz“, kazao da su praktično završili obje faze betoniranja i na jednom i na drugom upornjaku, čiji su temelji duboki gotovo 22 metra.
Upravo je ugrađen beton oko rubnih vijenaca upornjaka „sa sarajevske strane“ i urađena je kompletna kamena obloga.
- Što se tiče upornjaka na mostarskoj strani, urađeno je kompletno betoniranje temelja i na jednoj strani rubnih vijenaca, a polako pripremamo kamenu oblogu oko tog upornjaka. Također, pripremamo i platformu oko tog upornjaka koja će nam poslužiti za dizalicu uz pomoć koje ćemo ugrađivati nosače mosta - ispričao nam je Topuz.
On i šef gradilišta Salih Kerim Bozkan, zajedno s 20-ak radnika, pravi su uigrani tim koji s nestrpljenjem čeka proizvodnju nosača mosta.
- Oba upornjaka ćemo kompletno završiti kada nosači budu spremni i kada će, zapravo, uslijediti treća faza betoniranja. Vremenske prilike nam ne idu baš o tom pitanju naruku, jer niske su temperature. Kada nosači budu ugrađeni, preostalo nam je da uradimo betoniranje rasponske konstrukcije debljine 25 centimetara na koju će ići nasip, a potom će uslijediti poslovi u nadležnosti „Željeznica FBiH“ - naglasio je Bozkan.
Inžinjeri „Cengiza“ kažu da će budući most koji će povezati dvije strane za željeznički promet biti klasični betonski prenapregnutog karaktera kroz čije nosače idu sajle. Za ugradnju nosača, naglasili su, bit će im potreban samo jedan dan.
Jednom u 100 godina
Objasnili su da je na tom mjestu ranije bio klasični nasip ispod kojeg je bio propust, ali koji nije mogao izdržati silni pritisak materijala koji se pokrenuo usljed razornih poplava i odrona.
- To se događa, možda, jednom u 100 godina - rekao nam je Topuz, dok je Bozkan naglasio da projekt sanacije pruge nije zahtjevan, ali da im poteškoće stvaraju nepovoljne vremenske prilike.
- Jednostavno, vrijeme nas nije poslužilo da još brže prionemo na posao i završimo ga u kraćem roku -dodao je Bozkan.
Tačan datum završetka sanacije pruge Bozkan nije mogao precizno dati. Ali, kako je podvukao, siguran je u to da će to biti vrlo brzo. Sudeći prema onom što smo zabilježili na terenu, svoj posao će završiti najkasnije do sredine januara, nakon čega „Željeznice FBiH“ trebaju pristupiti ugrađivanju tucanika, pragova i šina.
Na ulazu u Jablanicu urađen propust
Propust na ulazu u Jablanicu počinje na dijelu kod restorana „Lamb“, gdje je pruga oštećena u dužini od 30-ak metara, a gdje su radnici „Cengiza“, koji je, inače, potpuno besplatno ustupio radove na sanaciji, izgradili propust dužine 18 metara, širine tri, a visine dva metra i gdje je u toku betoniranje gornje zone.
Također, radnici „Cengiza“ vrše i raščišćavanje dijela terena iznad samog gradilišta, kako bi „Željeznice FBiH“ mogle uraditi dodatnu zaštitu u slučaju ponovnih poplava, odrona i klizišta.