Ustavni sud u Lajpcigu donosi ove sedmice odluku o mogućnosti zabrane saobraćaja vozilima s dizelskim motorima, koja bi mogla rezultirati zabranom saobraćaja za oko 15 miliona automobila u većini njemačkih gradova.
U četvrtak se odlučuje o Štutgartu (Stuttgart) i Dizeldorfu (Duesseldorf), u kojima Udruženje "Njemačka pomoć okolišu" (DUH) želi izboriti zabranu saobraćaja vozilima s dizelskim motorima koji su glavni uzročnici visoke koncentracije dušik-oksida u ovim gradovima, ali će se odluka primjenjivati i u ostalim pogođenim gradovima.
Lokalni sudovi su u oba slučaja djelimično presudili u korist DUH-a, ali gradovi pred Upravnim sudom žele razjasniti pravnu utemeljenost eventualne zabrane saobraćaja.
Ministar saobraćaja savezne pokrajine Baden-Vurtemberg Vinfrid Hermann (Zeleni) za agenciju AFP objasnio je kako se radi o kompetencijama jer nije jasno na koji način jedna savezna pokrajina mora reagirati u slučaju prekomjernog zagađenja zraka u gradovima.
- Nije jasno može li ona uvesti zabranu ili mora uvesti zabranu saobraćanja za dizel-automobile - objašnjava Herman situaciju u kojoj, ako sud odluči da gradovi mogu uvesti zabranu, nije do kraja jasno što to znači za pokrajine.
Zabrane neizbježne?
Stručnjak za automobilsku industriju iz istraživačkog centra CAR Ferdinand Dudenhefer (Dudenhoeffer) smatra da su zabrane saobraćaja za sve automobile s dizelskim motorom, koji ne pripadaju zadnjoj generaciji, neizbježne.
- Sve drugo bi značilo jasno kršenje temeljnog prava građana na zdrave životne uvjete - rekao je Dudenhefer.
Promatrači ocjenjuju da politika neće dopustiti zabranu saobraćaja jer bi to u velikoj mjeri pogodilo, ne samo građane nego i mnoge manje i srednje poduzetnike čiji se vozni park isključivo sastoji od vozila s dizelskim motorima.
U slučaju da sud u Lajpcigu odobri zabrane, moguć je i jači pritisak na automobilsku industriju za tehničkim promjenama na starijim „dizelašima“, što je industrija zbog ogromnih troškova do sada odbijala.
Na susretima političara i predstavnika automobilske industrije prošle godine je odlučeno da industrija preuzme troškove promjene softvera u pojedinim automobilima. Isto tako su planirane veće investicije u javni prijevoz. Organizacije za zaštitu okoliša su vladi s Angelom Merkel na čelu do sada predbacivali da previše izlazi ususret predstavnicima automobilske industrije, jednom od najvećih poslodavaca u zemlji.
Kao jedno od rješenja za zagađen zrak u njemačkim gradovima raspravlja se i o mogućnosti uvođenja besplatnog javnog prijevoza, što su gradovi odbacili zbog visokih troškova.