Svaka era ima karakterističnu industriju. Nakon firmi koje su gradile pruge pa proizvodile automobile, potom radio i TV aparate, ITC kompanije…sada je došlo vrijeme za startapove.
Ali, šta baš ovu granu čini tako drugačijom u odnosu na druge kompanije, uključujući mala i srednja preduzeća? Riječ je o vrijednostima koja su duboko ugrađena u sami DNK privrede i povezane s našim digitalnim dobom i trasira put za naše budućnosti.
Sudbina im je da rastu
Po svojoj prirodi, startapi su ambiciozni. Sudbina im je da rastu, ako je ikako moguće brzinom rakete. Krajnji cilj im je da postanu globalni i budu u centru vlastitog eko-sistema. A ako je moguće, čak i da dominiraju njime.
Nadalje, startapi postoje kako bi promijenili stvari, riješili probleme, od mobilnosti preko klimatskih promjena do povezivanja ljudi. Pogledajte "Spotify" ili "Blablacar". Da navedem samo neke od uspješnih startapova. Obje su firme nastale na isti način: motivirani željom da riješe probleme potreba konzumenata, osnivači su ih pokrenuli.
Onda, vođenje startapa veoma je riskantan poslovni potez. Neuspjeh je uvijek izvjesniji od pobjede. Ali, strah od propasti nebitan je u odnosu na želju da se nauči iz tog procesa. Jer, to je način za uspjeh.
U konačnici, startapi su i veliki izvor inspiracije za sve nas. Današnja mitologija o jednorozima i herojima junake smješta u garaže iz kojih se oni bore protiv velikih nemani.
Naravno da je naša moderna ekonomija mnogo više od startapa. Ali, te firme su temelj naših moći da iz digitalne revolucije izvučemo najbolje. U konačnici, oni su od suštinskog značaja u osiguravanju da Evropa sutra bude digitalni šampion. Takvo što je od presudnog značaja za držanje koraka u tehnološkoj utrci te osiguranju da je naša budućnost temeljena na našim, a ne tuđim vrijednostima.
I ovdje moramo priznati da se Evropa suočava s velikim izazovima i da na njih ne odgovara adekvatno. Među 226 "jednoroga" svijeta 2018., samo je 13 evropskih. To je manje od 3 posto ukupne vrijednosti. Ogromna većina ih je iz Kine i SAD. A kada se gleda u trendove, ne dobiva se pozitivna slika. Snažno zaostajemo i za SAD.
Stoga ovo mora biti i poziv na buđenje svima nama da uradimo puno više i bolje kako bismo ohrabrili i ojačali startape u Evropi.
Istinsko jedinstveno tržište
Kako bismo to uspjeli, prvo, moramo zaista imati jedinstveno tržište. Nema startapa koji može rasti u Evropi s ovakvim nivoom fragmentiranosti, prepreka i pravnih nesigurnosti. Sa zakonodavcima moramo uložiti svu našu energiju u to da se 60 inicijativa jedinstvenog digitalnog tržišta provedu u djelo već u narednim mjesecima.
Drugo, moramo osigurati dovoljno privatnih i javnih investicija kako bi se finansirao rizični razvoj startapova. Izvan i iznad Junkerovog (Juncker) plana, mi smo napravili hrabar prijedlog da se u narednom višegodišnjem finansijskom okviru (MFF) izdvoji 9 milijardi eura za prijedlog Programa digitalne Evrope i to u oblastima vještačke inteligencije, cyber-prostora i visokosoficiticiranih kompjutera. I već sada možemo vidjeti da se novac za finansiranje startapova ide i u područja istoka Evrope. Već u prvoj fazi, s 10, on je porastao na 283 miliona eura u samo pet godina.
Uzet ću primjer Bugarske. Evropski investicijski fond potpisao je 11 ugovora s finansijskim posrednicima kojim će se pokrenuti investicijski zamah od 1,2 milijarde eura i finansirati nekih 7.000 kompanija. Većinom se radi i malim i srednjim preduzećima.
Evropski regionalni fond je također iskorišten za pomoć u pristupu finansija za firme. Stvara se savjetodavno tijelo koje će pomoći regionu u pametnim ulaganjima. Naprimjer, bugarske informativno-tehnološke kompjuterske firme, ali i telekomi gdje kao država možemo značajno napredovati. I zato istraživački fondovi EU pomažu bugarskim digitalnim inovatorima. Habovi digitalnih inovacija, poput "Sofia Tech Park", počeli su pomagati malim i srednjim preduzećima u aktivnostima na poboljšanju poslovanja i prilagođavanju digitalnom dobu. Kao rezultat, stvorena su još dva haba - jedan u Varni i dva u Sofiji.