Nakon više od tri decenije u Rusiji, McDonald's - ikona američkog stila života i kapitalizma - prodaje svoje poslovnice u Rusiji jer nastoji u potpunosti napustiti zemlju.
Ovaj potez je značajan korak za brend čiji je rast širom svijeta postao simbol globalizma, pa čak i osnova teorije mira. Kako su se globalističke težnje slomile posljednjih godina usred pandemije koronavirusa i geopolitičkih tenzija, ruska invazija na Ukrajinu primorala je mnoge kompanije koje su se nadale normalnom poslovanju da preduzmu akciju.
Pod rastućim pritiskom zaposlenih i potrošača, mnogi brendovi i lanci restorana su djelimično – ili u potpunosti – pauzirali svoje poslovanje u Rusiji. Ali malo ih je otišlo u potpunosti zbog zabrinutosti za dobrobit zaposlenih i poteškoća s ponovnim ulaskom na tržište nakon odlaska. McDonald's je u martu rekao da će privremeno zatvoriti svoje poslovanje tamo, kao i nekoliko drugih lanaca, uključujući Starbucks i Yum Brands, matičnu kompaniju KFC-a i Pizza Huta. Mnogi zaposleni i aktivisti su se zalagali za potpuno otpuštanje.
- Ovo je komplikovano pitanje koje je bez presedana i sa dubokim posljedicama - napisao je Kris Kempcinski (Chris Kempczinski), izvršni direktor McDonald'sa u poruci franšizama u koju je uvid imao The New York Times.
Dodao je:
- Neki bi mogli tvrditi da je obezbjeđivanje pristupa hrani i nastavak zapošljavanja desetina hiljada običnih građana sigurno ispravna stvar. Ali nemoguće je zanemariti humanitarnu krizu izazvanu ratom u Ukrajini. I nemoguće je zamisliti da Zlatni lukovi predstavljaju istu nadu i obećanje koje nas je dovelo do ulaska na rusko tržište prije 32 godine.
McDonald's planira prodati svoje poslovanje lokalnom kupcu. To će "razgraditi" te restorane, što znači da više neće koristiti McDonald'sovo ime, logo ili brend. McDonald's je u saopćenju naveo da "prioriteti uključuju nastojanje da se osigura da zaposlenici McDonald'sa u Rusiji i dalje budu plaćeni do zatvaranja bilo koje transakcije i da zaposleni imaju buduće zaposlenje kod bilo kojeg potencijalnog kupca". Zadržaće svoje robne marke u Rusiji.
Kao rezultat tog poteza, Rusija će zabilježiti otpis od 1,2 do 1,4 milijarde dolara i priznati "gubitke u konverziji stranih valuta", navodi McDonald's u saopćenju.
Ulazak McDonald'sa u Rusiju počeo je na Olimpijskim igrama 1976. u Montrealu, napisao je Kempcinski u svom dopisu za franšize, kada je lanac dozvolio ruskom olimpijskom timu da koristi Big Mac autobus. Četrnaest godina kasnije, u januaru 1990, McDonald's je otvoren u Moskvi.
- U historiji McDonald'sa, to je bila jedna od naših najponosnijih i najuzbudljivijih prekretnica. Nakon skoro pola vijeka hladnoratovskog neprijateljstva, slika Zlatnih lukova koji sijaju iznad Puškinovog trga za mnoge je najavila početak nove ere, sa obje strane Gvozdene zavjese - napisao je Kempcinski.
McDonald's, koji ima 39.000 restorana u preko 100 zemalja, od tada je uložio milijarde dolara u svoj lanac nabavke i restorane u Rusiji.
-Ovo nije bila laka odluka, niti će je biti jednostavno izvršiti s obzirom na veličinu našeg poslovanja i trenutne izazove poslovanja u Rusiji. Ali krajnje stanje je jasno – zaključio je Kempcinski