Smanjili su ograničenja brzine, promijenili dizajn ulica, uklonili prostor za automobile i općenito otežali život vozačima.
Isplative mjere
Sada se čini da su im se mjere isplatile. Dva manja evropska glavna grada – Oslo i Helsinki – ubiru plodove predanih radnji na tome da svoje ceste učine sigurnijima, smanjivši broj smrtnih slučajeva pješaka na nulu prošle godine.
Helsinki nije zabilježio nijedan smrtni slučaj po prvi put otkako se bilježi 1960., što je pad u odnosu na prosječnih 20-30 godišnje u 1990-ima. U Oslu također nije bilo poginulih pješaka ili biciklista u gradu koji ima 680.000 stanovnika, a nijedno dijete mlađe od 16 godina nije poginulo u saobraćajnim nesrećama u cijeloj zemlji.
Za usporedbu, 2018. u Londonu je umrlo 57 pješaka; Podaci za 2019. tek trebaju biti objavljeni.
Nordijska postignuća nameću pitanje: što su učinili da postignu takva dramatična poboljšanja?
Christoffer Solstad Steen iz organizacije Trygg Trafikk, organizacije za sigurnost na cestama u Norveškoj, rekao je: --Političari u Oslu odlučili su otežati korištenje automobila – sada je potrebno više vremena za vožnju s jednog dijela grada na drugi i morate platiti mnogo više novca nego prije da biste koristili cestu.
U 2017. došlo je do povećanja cestarina od 70% u cijelom gradu, u planovima koje su predvodili Laburisti i Zeleni, što je dovelo do smanjenja prometa od 6%.
Naknade za parkiranje također su povećane – za 50% u središtu Osla i 20% drugdje – iako su hiljade mjesta sada izbrisane kako bi se napravilo mjesta za 35 milja novih biciklističkih staza.
Grad je smanjio brzinu na maksimalnih 30 km/h i započeo probu "zona srca", gdje je vožnja zabranjena u područjima oko škola.
Slična taktika smanjenja prometa primijenjena je u Helsinkiju, gdje su se ograničenja brzine postrožavala desetljećima i ponovno su smanjena prošle godine. Sada je ograničenje brzine 30 km/h u većini stambenih ulica i centru grada, 50 km/h u glavnim ulicama u prigradskim naseljima i 40 km/h u užim gradskim središtima.
Uzor za svijet
Uz uže vozne trake, Helsinki je također izgradio desetke kružnih tokova i postavio ležeće policajce od 1990-ih kako bi smanjio brzinu.
Šira slika diljem Evrope pokazuje veliku razliku u sigurnosti na cestama. Od 2015. do 2017. prosječan broj poginulih na gradskim cestama na milion urbanih stanovnika bio je 10,9 u Velikoj Britaniji. U Norveškoj je bila samo 5,3, najniža u Evropi, dok je u Finskoj bila 16,9. Zemlje s najvišom stopom poginulih u gradskim cestama bile su Rumunija sa 105,2, Hrvatska sa 87,9 i Srbija sa 73,8.
Norveška i Finska implementirale su Vision Zero, skup načela i politika usmjerenih na uklanjanje teških ozljeda i smrtnih slučajeva koji uključuju cestovni promet. Projektom se odgovornost za nesreće prebacuje s sudionika u prometu na projektante cestovnog sistema – ako se dogodi, na vlastima je da osiguraju da se više ne dogodi.
Inicijativa je preuzeta diljem svijeta s različitim razinama uspjeha. Sadiq Khan potpisao je za London 2018., ali Norveška radi na tome od 1990-ih.
Međutim, cilj još nije postignut. Iako su oba grada zabilježila nula smrtnih slučajeva pješaka u 2019., u Helsinkiju su tri vozača poginula u prometnim nesrećama prošle godine, dok je u Oslu jedan vozač preminuo. U Norveškoj je također obnovljen fokus na obrazovanje o sigurnosti na cestama u školama i održavanje strogog vozačkog ispita.