VAŽNI SAVJETI

Veći intenzitet turbulencija u budućnosti: Jako je važno da putnici uvijek budu vezani

Klimatske promjene imaju značajan utjecaj na učestalost zračnih turbulencija zbog češćih slučajeva vrlo nestabilnog zraka

Rijetki su slučajevi u kojim ova pojava izaziva oštećenja. X

Dž. R.

prije 3 dana

Ljudi koji često lete avionom sigurno su doživjeli iznenadna treskanja aviona koja se dešavaju kada dospe u turbulenciju što zna biti vrlo neprijatno.

Klasifikacija turbulencija

1. Turbulenciju u tragu: nastaje na vještački način, u vrtlozima vazduha iza aviona.

2. Konvektivna turbulencija: izazvana vertikalnim strujanjima zraka u kumuloformnim oblacima ili u njihovoj neposrednoj okolini.

3. Mehanička turbulencija: prouzrokovana neuređenim kretanjima koja nastaju zbog trenja između tla i zraka koji se nad njim kreće.

4. Turbulencija u planinskim talasima: nastaje u zavjetrini planina, pri određenim vremenskim uslovima.

5. Visinska turbulencija: javlja se i pri vedrom vremenu, na visinama iznad nivoa leta 200 (6.000 metara).

Karakteristike turbulencija

Većina turbulencija se dešava u oblacima sa uzlaznim i silaznim strujama.

Uglavnom su osrednje jake, ali u većim oblacima, poput kumulonimbusa, haotična kretanja mogu izazvati jače, ponekad i turbulencije sa ozbiljnim posljedicama.

Turbulencija "čistog vazduha" koja je, kao što ime kaže, bez oblaka i ne može se vidjeti, mnogo je problematičnija jer ju je veoma teško otkriti.

Ova vrsta turbulencije se dešava oko "mlaznog toka", brzog protoka vazduha koji se obično nalazi na 12.000 do 18.000 metara visine.

Može se desiti da je razlika u brzini između vazduha u mlaznom toku i onog koji okružuje avion i do 160 kilometara na sat. Ova razlika stvara turbulencije.

Ona je uvijek prisutna i kreće se, što otežava izbjegavanje.

Ako se leti iz Evrope u Sjevernu Ameriku, naprimjer, teško je u potpunosti izbjeći i zbog toga na letu može doći do više ozbiljnih "potresa".

Moguća opasnost

Stručnjaci navode da su avioni dizajnirani da podnesu najgore što turbulencija može da izazove. Postoji mala vjerovatnoća da će turbulencija uništiti letjelicu.

Međutim, nije baš povoljna za letjelice, zbog čega piloti pokušavaju da ih izbjegavaju, ili uspore i uključe znak za pojas.

Studija je analizirala podatke prikupljene posljednjih 45 godina i otkrila značajno povećanje turbulencija u čistom zraku, a za glavni razlog navode klimatske promjene, piše Reader’s Digest.

Stalno rastuća količina toplog zraka zbog emisije ugljen-dioksida pratila je stopu povećanja turbulencija u čistom zraku. Taj topli zrak se diže u mlazni tok, stvarajući vjetar koji uzrokuje turbulencije u čistom zraku.

Klimatske promjene imaju značajan utjecaj na učestalost zračnih turbulencija zbog češćih slučajeva vrlo nestabilnog zraka.

Dijelom je to zbog vremena kada je mlazna struja jača, ali također se javlja na frontalnoj granici, gdje se susreću tople i hladne vazdušne mase.

Kao rezultat toga područja duž frontalne granice mogu da uzrokuju jake grmljavinske oluje s velikom kišom, vjetrovima i turbulencijama.

Klimatske promjene

Nekoliko studija je ukazalo da bi turbulencije mogle imati veći intenzitet, jer klimatske promjene mijenjaju mlazne struje i grmljavinske oluje.

Prema istraživanju naučnika, od 2050. do 2080. godine zimske jake turbulencije u čistom zraku postat će jednako uobičajene kao umjerene turbulencije.

Uprkos strašnim predviđanjima, stručnjaci kažu da zračne turbulencije ne mogu srušiti komercijalni avion.

Turbulencije mogu biti opasne, uzrokujući povrede putnika i posade, kao i oštećenja aviona.

Uloga pilota

Piloti će prije leta dobiti konkretne prognoze sa meteorološkim podacima, koji su im važni za planiranje ruta. To znači da bi trebalo da budu u stanju da, naprimjer, izbjegnu izolovane grmljavine.

Međutim, turbulenciju "čistog zraka" je malo teže izbjeći.

Drugi avioni koji su prije njih prošli istu rutu će prijaviti bilo kakvu turbulenciju. Piloti će pokušati da izbjegnu ove oblasti ili će usporiti kako bi umanjili njihov utjecaj.

Posade su također obučene kako da reagiraju u slučaju turbulencija.

Savjet putnicima je da ostanu vezani i da teže stvari ne vade iz prtljaga.

Piloti savjetuju putnike da budu uvijek vezani, upravo zato što su turbulencije nepredvidive.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.