Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Kosova Avdulah Hoti sastat će se 4. septembra u Bijeloj kući u sklopu nastojanja Vašingtona da pomogne riješiti ključne sporove između Prištine i Beograda.
Sastanak koji će biti održan u Bijeloj kući između rukovodstava Srbije i Kosova nerijetki su već sada skloni da proglase historijskim, a u javnosti se špekuliše da bi sastanku mogao lično prisustvovati i predsjednik SAD-a Donald Tramp.
Od 1912. do 1999.
Stvari dodatno dobijaju na težini ako se uzme u obzir da se za dva mjeseca održavaju američki izbori na kojima Džo Bajden važi za favorita, te da Tramp naprosto vapi za bilo kakvim vanjskopolitičkim uspjehom ne bi li sebi ojačao poziciju, kao što je Klinton i bio odlučan zaustaviti rat u Bosni prije ulaska u izbornu godinu. No, kolike su uistinu šanse da jedan sastanak riješi balkansko pitanje koje ključa već decenijama?
Iako sve tri strane naglašavaju da će glava tema razgovora biti normalizacija ekonomskih odnosa, već sada se naširoko špekuliše da bi stvarni cilj ovog razgovora moglo biti otvaranje pitanja razmjene teritorije i priznanja Kosova od Srbije, dok se neki pribojavaju da bi srbijanska strana u pregovorima mogla otvoriti i pitanje budućeg statusa Republike Srpske.
Problemi u odnosima datiraju od 1912. godine, kada je Srbija u Prvom balkanskom ratu priopojila Kosovo, do tada dio Osmanskog carstva. Narednih decenija većinsko albansko stanovništvo bilo je primorano podnositi represivan odnos srbijanskih vlasti, da bi, nakon pobjede komunista u Drugom svjetskom ratu, Kosovo dobilo status autonomne pokrajine u okviru Srbije, ali i dalje pod dominantnom kontrolom Beogradu.
Ovlasti autonomnih pokrajina proširene su novim ustavima SFRJ iz 1963. te posebno 1974. kada dobivaju gotovo ista prava kao republike. Ni ovaj status, međutim, nije u potpunosti zadovoljio Albance, koji su 1981. izašli na masovne proteste zahtijevajući potpuno otcjepljenje od Srbije i status posebne republike.
Umjesto toga, krajem osamdesetih Slobodan Milošević je Kosovo uključio u svoj projekat „antibirokratskih revolucija“ i smijenio njegovo rukovodstvo, a 1989. je uspio nametnuti amandmane na ustav kojim je Kosovu de facto ukinuta autonomija. Albansko stanovništvo na ovakav potez odgovorilo je dugogodišnjim bojkotom zvaničnih institucija Srbije i stvaranjem paralelnih.
Ovaj civilni neposluh vremenom je pretvoren u oružani otpor s formiranjem Oslobodilačke vojske Kosova, koja je od 1996. počela vršiti diverzije na srpske vojne i policijske ciljeve. Tokom 1998. povremeni sukobi prerasli su u opštu ofanzivu Vojske Jugoslavije i srbijanske policije na teritoriju Kosova. Po već viđenom scenariju u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj, intervenciju srbijanskih snaga pratili su masovni zločini i etnička čišćenja. No za razliku Hrvatske i posebno BiH, zapadne sile sada su bile odlučne spriječiti zločine.
Mirovni sporazumi
Iako ni poslije niza prijetnji NATO intervencijom i pooštravanja sankcija, SR Jugoslavija nije prekidala vojne akcije, zapadne sile pokušale su okončati sukob mirovnim pregovorima koji su u februaru 1999. organizovani u dvorcu Rambujeu kod Pariza, između predstavnika vlasti u Srbiji i kosovskih Albanaca, uz posredovanje izaslanika SAD, Rusije i EU, Kristofera Hila, Borisa Majorskog i Volfganga Petriča. Nakon 17 dana pregovora, srbijanska strana odbila je predložena rješenja. Kao najsporniju odredbu pregovora isticali su vojno prisustvo NATO u SR Jugoslaviji. Miloševiću je, međutim, još jednu priliku odlučio dati tvorac Dejtonskog mirovnog sporazuma, Ričar Holbruk. U martu je ponudio Miloševiću da spasi zemlju od napada i prihvati ugovor u Rambujeu, po kojem bi Kosovo dobilo natrag svoju autonomiju, OVK se razoružala a mirovne snage i NATO se rasporedili na to područje. Nekoliko dana nakon što je Milošević odbio i ovu ponudu, uslijedilo je NATO bombardiranje koje je trajalo od 24. marta do 11. juna 1999.