Ilon Mask (Elon Musk) kupio je prije godinu Twitter, preimenovao ga u X i odveo u gubitak novca, oglašivača i povjerenja.
Mask je 27. oktobra 2022. sklopio 44 milijardi američkih dolara vrijedan posao, suočen s tužbom koja ga je obvezivala na uvjete kupnje koje je želio izbjeći. Godinu poslije, evo šta se promijenilo.
Više nisu kao porodica
U prvim danima nakon kupnje Mask je brzo podijelio otkaze vodećim direktorima Twittera i privatizirao platformu.
Podijelio je otkaze i većini radnika kompanije čije je sjedište u San Francisku, srezavši njihov broj s 8.000 na manje od 1.500.
Od radnika Twittera zatraženo je da budu bezuvjetno predani svom poslu i da zaborave na rad od kuće.
Bivša projektna menadžerica Ister Krovford (Esther Crawford), koja je o tome pisala na internetu, rekla je da je Mask zamijenio porodičnu atmosferu u firmi strahom.
Maska je opisala kao odvažnog, ali „ćudljivog”. Rekla je da se okružio ljudima koji će mu uvijek govoriti "da" i da je odluke donosio instinktivno.
Mask je u julu ukinuo Twitterov globalno prepoznatljiv logo ptice i promijenio ime platforme u X.
Dezinformacije
U mjesecima koji su slijedili nakon preuzimanja, Mask je "rasturio" praćenje sadržaja koji korisnici objavljuju na platformi, obnovio profile do tada zabranjenih ekstremista i dopustio korisnicima kupnju verifikacije profila, kako bi profitirali od viralnih, ali često netačnih objava.
Mask opravdava te promjene slobodom govora.
Ukinuo je funkcije koje su bile uvedene kako bi se spriječilo obmanjivanje korisnika netačnim objavama i uveo nove sisteme koji potiču njihovo širenje, po neprofitnoj stranici za provjeru tačnosti informacija PolitiFact.
Koraci koje je Mask poduzeo „izazvali su povećanje dijeljenja dezinformacija i govora mržnje”, objavio je u ponedjeljak PolitiFact, što tvrdi i niz grupa za praćenje toksičnog sadržaja na društvenim medijima.
Eskalirajući sukob između Izraela i Hamasa jedan je od prvih stvarnih testova Maskove verzije platforme u vrijeme velike krize. Po mišljenju mnogih stručnjaka, rezultati potvrđuju njihove najgore strahove: promjene su otežale razlikovanje istine od fikcije.
-Otrežnjujuće je, premda ne čudi, vidjeti da Maskove nepromišljene odluke pogoršavaju informacijsku krizu na Twitteru u vezi već tragičnog sukoba između Izraela i Hamasa - rekla je Nora Benavidez, viša savjetnica pri nadzornom tijelu Free Press, za AFP.
Evropska komisija ovaj je mjesec najavila istragu protiv X-a zbog navodnog širenja lažnih informacija i terorističkog sadržaja u vezi sukoba između Izraela i Hamasa.
Glavna direktorica X-a Linda Jakarino (Yaccarino) dala je do znanja da platforma ozbiljno misli kad je riječ o povjerenju i sigurnosti, ali istražitelji su zabrinuti, ističući da je platforma odustala od nastojanja da najvažniji izvori vijesti dobiju istaknutiju poziciju.
Važan je novac
U posljednjih godinu oglašivački biznis platforme jednim je dijelom propao jer su oglašivači loše prolazili.
Insider Intelligence predviđa da će X završiti 2023. s 2,98 milijardi dolara prihoda od oglašivanja, u odnosu prema 4,14 milijardi 2022.
Mask je početkom ove godine rekao da se vrijednost firme više nego prepolovila na 20 milijardi dolara, a neki procjenjuju i više.
Mask je počeo naplaćivati nekoć besplatne usluge na Twitteru, poput plave kvačice originalno zamišljene kao oznake autentičnosti, u nastojanju da zaradi na pretplati.
Pokusno naplaćivanje objave poruka
X je nedavno počeo pokusno naplaćivati novim korisnicima na Novom Zelandu i Filipinima za osnovne usluge poput objave poruka ne bi li smanjio spam.
Mask je rekao da bi mogao uvesti plaćanje za sve korisnike platforme, ali je ta ideja naišla na velike kritike. Analitičari su rekli da bi X zbog toga bio još manje privlačan oglašivačima.
-X je sebi gotovo sve rane zadao sam - rekla je analitičarka Insider Intelligencea Jasmin Enberg (Jasmine) za AFP.
-Maskov tretman platforme kao tehnologije koju može preoblikovati kako želi, umjesto kao društvene mreže koju pokreću ljudi i dolari od oglašavanja, najveći je uzrok egzodusa oglašivača, pada broja korisnika i gubitka statusa središnjeg mjesta za širenje vijesti.
Govoreći na nedavnoj tehnološkoj konferenciji, Jakarino je procijenila da X ima 225 miliona svakodnevno aktivnih korisnika, što je pad od više od 10 posto u odnosu na period prije nego što ga je kupio Mask.
Korisnici koji su napustili Twitter postali su svojevrsna dijaspora, emigriravši na Mastodon, Bluesky, Threads i druge platforme.
Skretanje udesno
U međuvremenu na platformi cvjeta krajnje desni sadržaj. Mask je vratio profil bivšem američkom predsjedniku Donaldu Trampu (Trump) i ukinuo tim koji se borio protiv dezinformacija u vezi izbora.
Bivši voditelj Fox Newsa Taker Karlson (Tucker Carlson), poznat po radikalno konzervativnim stajalištima, pokrenuo je šou na X-u pošto je dobio otkaz na televiziji.
Mask je isto tako ugostio i prenosio intervjue s kandidatom za republikansku predsjedničku nominaciju Ronom DeSantisom i izraelskim premijerom Benjaminom Netanjahuom (Netanyahu), piše Index.