Sve je izvjesnije da će BiH dobiti tunel Prenj, koji će povezivati srednju i sjevernu Hercegovinu i to direktno kroz planinski gorostas kojeg često, zajedno s Čvrsnicom, nazivaju i "hercegovačkim Alpima".
Riječ je o definitivno najzahtjevnijem projektu kada se radi o BiH. Sredstva za njegovu izgradnju su osigurana, dok stučnjaci već neko vrijeme traže najsigurniji način kako izvesti gradnju.
Tunel će biti dio dionice autoceste Ovčari – tunel Prenj – Mostar sjever, a tunel prati i gradnja poddionice Mostar sjever - Mostar jug. Dužine nešto više od 10 kilometara, radit će se o devetom najdužem tunelu u Evropi, a o tome šta će značiti za saobraćajno povezivanje Hercegovine s Bosnom, dovoljno govori podatak kako bi put od Mostara do Sarajeva mogao trajati manje od sat, a međunarodni koridor privukao bi promet putnika i roba od Budimpešte prema Jadranu. Planirano je da gradnja počne iduće godine i da traje šest godina.
Projekt će zajedno finansirati Evropska investicijska banka (EIB) i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), koje će izdvojiti sredstva u iznosu oko 600 milion eura. Ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić kaže kako se uz takav finansijksi aranžman, otvara i mogućnost prijave za bespovratna sredstva Evropske unije u iznosu do 120 miliona eura. Također, za dionicu Mostar sjever – Mostar jug osigurana je ponuda za zajedničko finansiranje od konzorcija domaćih banaka i EBRD-a u ukupnom iznosu od 240 miliona eura, što otvara mogućnost prijave za bespovratna sredstva EU u iznosu do 12 miliona eura.
- Novac je osiguran, samo još nije potpisan nikakav memorandum između Vlade Federacije. Radimo na tome. Iako mi imamo i drugih ponuda i izvora finansiranja, tako da eventualni neuspjeh pregovora s ovom bankom možemo zamijeniti s drugim finansijerima. Ono što je naš sigurno prioritet, i prioritet Uprave Autocesta FBiH i općenito Vlade jeste tunel Prenj, Mostar-sjever i Mostar-jug, kao neka dva najzahtjevnija infrastrukturna projekta koja će biti i najskuplja, a i najduže će se vremenski izvoditi što se tiče radova. To nam je prioritet. Uvjereni smo da ćemo tokom ovoga ljeta riješiti ono, što se kaže, "papirnato", a onda vrlo skoro ići na tenderisanje odnosno izbor izvođača - kaže Lasić za "Avaz".
Podsjetio je na zahtjevnu geologiju između Sarajeva i Mostara i šta znači povezati ova dva grada i to autoputem.
- Nismo ni svjesni koliko znači povezivanje i autoput. Daj Bože da smo ovo davno prije završili i da je to bio prioritet poslijeratne Bosne i Hercegovine, danas bi ubirali plodove takvih cesta. Ali, nažalost, šta je, tu je. Sada smo digli taj intenzitet izgradnje i nismo opterećeni ni politikom ni pandemijom koronavirusa. I to ide više nego dobro - Ističe Lasić.
Naglašava da i cifre o kojima se govori su još samo okvirne.
- Tek kada bude raspisivanje struka će dati tačnu procjenu i onda će se izaći s ponudom. Ovo je okvirno zaduživanje, ne možemo reći da će biti 600 miliona, možda će vrijediti 520, a možda 619 miliona. To je vrlo relativno, ali to su cifre koje su se pojavile u početku pregovaranja države s finansijskim kućama - zaključuje Lasić.