Elmedin Konaković (Narod i pravda), novi ministar vanjskih poslova u četvrtak je preuzeo ovu poziciju od prethodnice Bisereu Turković (SDA).
Kako je ukazao, odmah su na početku konstatirali velike greške koje su rađene u ovom ministarstvu, aprije svega tiče se otvorenja konzulata u Rijeci i Novom Pazaru. On je kazao da u budžetu Ministarstva vanjskih poslova nema predviđenog novca za ova dva konzulata, kao ni uposlenika u sistematizaciji, te da su otvorena isključivo radi kampanje SDA.
- Zašto je pred izbore svečano presjecala vrpce praznih zgrada u kojim nema ljudi ni sredstava? Kakvu su korist imali ljudi u tim konzulatima? Prošlo je više od pet mjeseci, zakup se vjerovatno uredno plaća – neka su od pitanja Konakovića na koje nije odgovorila Turković.
„Avaz“ je ekskluzivno u posjedu revizorskog izvještaja iz decembra 2022. godine u kojem se vidi da su izdvajanja za ove konzulate ogromna.
Naprimjer, zakup ovog prostora u Rijeci košta nas 3.720 eura mjesečno, u Novom Pazaru 3.850 eura mjesečno, u Tirani 2.120 eura mjesečno, a u u nastavku pročitajte dijelove iz Revizorskog izvještaja za decembar 2022. godine u kojem se otkrivaju neregularnosti o otvorenju konzulata za vrijeme Biserinog mandata.
Izvan okvira odobrenog budžet
- Revizijom smo konstatirali da, pored navedenih razloga, potreba za dodatnim sredstvima na poziciji unajmljivanja prostora ili zgrada se javila i zbog činjenice da je Ministarstvo započelo postupak otvaranja novih deset DKP-ova, shodno odlukama Predsjedništva BiH iz 2019., 2020. i 2021. godine, te zaključilo ugovore o zakupu prostora u Rijeci (od 1.4.2022. godine sa mjesečnim iznosom zakupine 3.728 eura), Novom Pazaru (od 1.5.2022. godine sa mjesečnim iznosom zakupine 3.850 eura), te Tirani (od 1.9.2022. godine sa mjesečnim iznosom zakupine 2.120 eura), dok je postupak zaključivanja ugovora o zakupu prostora u Bakuu u toku. Ugovori o zakupu prostora su zaključeni, a još uvijek nije odobrena sistematizacija radnih mjesta za nove DKP-ove (u junu 2022. godine Ministarstvo je uputilo u procedure usvajanja i prijedlog izmjena i dopuna važećeg Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji u cilju stvaranja uslova za otvaranje deset novih DKP-ova
Ne ulazeći u opravdanost donošenja odluka Predsjedništva BiH o otvaranju novih DKP-ova, želimo istaći činjenicu da zaključivanje ugovora o zakupu prostora u novim DKP-ovima za koje sredstva Zakonom o budžetu institucija BiH za 2022. godinu nisu odobrena predstavlja stvaranje obaveza izvan okvira odobrenog budžeta, što nije u skladu s odredbama Zakona o finansiranju institucija BiH. Naime, članom 14. stav 2. Zakona o finansiranju institucija BiH propisano je da budžetskim korisnicima nije dozvoljeno da stvaraju obaveze, odnosno rashode ili opterećenja budžetskih pozicija ako sredstva za te rashode ili opterećenja budžetskih pozicija nisu odobrena u okviru oznosa alociranog za tu budžetsku instituciju.
Također, kao što je gore navedeno, ugovori o zakupu prostora u Rijeci i Novom Pazaru su zaključeni u periodu privremenog finansiranja jer je Zakon o budžetu institucija BiH za 2022. godinu usvojen tek krajem juna, što je u suprotnosti s članom 11. stavom 3. Zakona o finansiranju institucija BiH, kojim je propisano da budžetski korisnici u periodu privremenog finansiranja ne mogu početi nove ili proširene programe i aktivnosti dok se iste ne odobre u Zakonu o budžetu.
Proces nije na određen način bio dovoljno transparentan način
U toku revizije nam nije prezentovano da je Ministarstvo izvještavalo Predsjedništvo BiH o ovim aktivnostima, kao ni da je Predsjedništvo BiH to zahtijevalo od Ministarstva.
Dakle, kada je riječ o navedenim aktivnostima u vezi s otvaranjem novih DKP-ova, evidentno je da je izostala adekvatna koordinacija aktivnosti između Predsjedništva BiH, ovog Ministarstva i Ministarstva finansija i trezora BiH te da sam proces nije na određen način bio dovoljno transparentan način.
Imajući u vidu sve gore navedeno, jasno je da postoje slabosti kod procesa planiranja i praćenja izvršenja budžeta u dijelu stvaranja obaveza.
Napominjemo da je Ministarstvo dužno uspostaviti sistem internih kontrola kod procesa planiranja i izvršenja budžeta te obezbijediti dosljednu primjenu odredbi Zakona o finansiranju i dijelu stvaranja obaveza.