OD DANAS

U Njemačkoj karta za javni prijevoz u iduća tri mjeseca koštat će 9 eura

Dakle, za tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski prijevoz u Berlinu

Javni prijevoz u Njemačkoj. AGENCIJE

A . O. / DW

23.5.2022

Javni prijevoz za devet eura mjesečno u Njemačkoj će tokom tri ljetna mjeseca koristiti svi.

To je dio mjera za smanjenje potrošnje goriva zbog rata u Ukrajini. Ali, pitanje je donosi li to dugoročno nešto. Od početka juna svi u zemlji će za samo devet eura mjesečno moći koristiti sve gradske autobuse, tramvaje, metro ili regionalne vozove.


Lokalni prijevoz

Dakle, za tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski prijevoz u Berlinu. Karta će se zvati „9 za 90“. Karta će se moći kupiti i za samo jedan ili dva od ta tri mjeseca, a važit će samo za lokalni prijevoz te za prijevoz regionalnim vozovima, a ne i za brze međugradske vozovetipa IC (Intercity) i ICE (Intercity Express). To znači da će se načelno iz svakog mjesta moći putovati u svako drugo mjesto, ali često ne direktnom linijom nego uz jedno ili više presjedanja. S obzirom na već poslovična kašnjenja njemačkih vozova to bi moglo ponekad značiti da se put oduži, piše Deutsche Welle.

Ovako njemačka vlada reagira na rusku invaziju u Ukrajini, koja je ionako visoke cijene energenata dodatno povećala. „Svatko tko koristi javna sredstva prijevoza daje veliki doprinos nastojanju da se naša zemlja učini nezavisnom od ruskih energenata i da napreduje na putu do klimatske neutralnosti“, rekao je nedavno njemački ministar prometa Volker Vising (Wissing) iz redova Liberala.

Budući da će gubitak regionalnim prijevoznicima biti nadoknađen iz državne blagajne, savezna vlada predviđa tromjesečne troškove u visini od 2,5 milijardi eura.


Za domaće i za turiste

Glavni cilj ove akcije je da se ljudima olakša odnosno prije svega pojeftini put do posla i nazad, ali koncept je mnogo širi. Ko ima vremena i nije mu teško presjedati, može ovom kartom proputovati cijelu Njemačku, pa i posjetiti neka prekogranična mjesta. Dugoročno bi to moglo navesti više ljudi na korištenje javnog prijevoza umjesto osobnih automobila. A od ove mjere će imati koristi i turisti, jer kartu može kupiti svatko.

Međutim, glasnogovornica Njemačkog turističkog saveza Huberta Sase (Sasse) naglašava da ova vremenski ograničena mjera za turizam u Njemačkoj neće imati veće efekte.

- Iako je karta atraktivna ponuda, ljude na javni prijevoz nećete motivirati samo niskom cijenom, naročito jer je vremenski ograničena. Naš Savez odavno traži brzu i konzekventnu izgradnju željezničke mreže i infrastrukture javnog prijevoza, bolju povezanost vozovai više polazaka po satu. Samo onda će prijelaz na javni prijevoz biti uspješan - rekla je ona. 

Regionalnim vozovima u Njemačkoj na posao dnevno ide čak 13 miliona ljudi. Oni se stalno žale na prepune vagone i kašnjenja vozova – ili čak njihovo kratkoročno otkazivanje. Njemačke željeznice tvrde da je uzrok u radovima na prugama koji će dugoročno poboljšati uvjete putovanja. 


Cijena karte devet eura. DW

Povećanje finansijske pomoći

- S novim vozovima i novom infrastrukturom ćemo povećati kapacitet i udobnost za putnike - kaže Maria Menz, glasnogovornica njemačke željeznice Bundesbahn (DB).

Ne zna se kako će se ova ponuda odraziti na potražnju. U jednoj anketi 44 posto ispitanika je navelo da će vjerojatno ili u svakom slučaju iskoristiti tu mogućnost. U gradovima je takvih odgovora 60 posto, a na selu 40 posto. Kritičari smatraju da će ova ponuda ostati skoro bez posljedica na seoske regije, gdje su ljudi upućeni na korištenje osobnog automobila jer je ponuda javnog prijevoza oskudnija nego u gradovima.

Lokalna i regionalna poduzeća za prijevoz putnika su zadovoljna pažnjom koja im se sada u okviru ove akcije poklanja, ali se istovremeno žale na dodatni birokratski posao. Potrebno je bilo u vrlo kratkom vremenu razviti nove platforme za prodaju karte, prije svega za online prodaju, a mjesečnim pretplatnicima se mora vratiti razlika u cijeni.


Inflacija i rat

Zasad je velika nepoznanica što će se desiti nakon avgusta. U koalicijskom ugovoru savezna Vlada se obvezala na povećanje finacijske pomoći javnom prijevozu. Ali to je bilo dogovoreno prije nego što su inflacija i rat doveli do naglog poskupljenja nafte i plina. Ni ministarstvo financija, ni ministarstvo prometa, a oba su u rukama Liberala (FDP), još nisu službeno odobrili niti jedno financiranje mimo projekta karte od devet eura. Stoga postoji bojazan da bi cijene karata nakon ove vrlo povoljne tromjesečne ponude mogle naglo porasti jer se i cijene energenata drastično povećavaju.

Usprkos svim dilemama, brojni zagovaratelji ekološkog načina transporta su uvjereni da će ova ponuda mnoge ljude navesti na to da ubuduće svoje osobne automobile češće ostave u garaži.

Mjesečne karte od 9 eura u prodaji će biti od 23. maja, piše DW.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.