MILAN STOJADINOVIĆ

Pogledajte kako je izgledala predizborna kampanja u Jugoslaviji 1938.

Praktično kičmu vlasti u Kraljevini Jugoslaviji u tridesetim su činile koalicije Srba, Slovenaca i Bošnjaka

Milan Stojadinović, premijer Kraljevine Jugoslavije. Arhiv

Piše: D. H.

7.12.2020

Na YouTubeu se pojavio zanimljiv snimak izborne kampanje 1938. i videa Jugoslovenske radikalne zajednice koju je predvodio tadašnji predsjednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Milan Stojadinović.

Ovo su ujedno bili i poslednji demokratski izbori u Kraljevini Jugoslaviji.Izbori su održani 11. decembra 1938. godine. Glavna izborna trka vođena je između Jugoslovenske radikalne zajednice (JRZ) dr. Milana Stojadinovića i Bloka narodnog sporazuma koji je predvodio dr. Vladko Maček.

Od oko 4.080.000 upisanih birača glasalo je oko 3.039.000.

Pobjedu je odnijela Jugoslovenska radikalna zajednica dr Milana Stojadinovića sa 306 poslaničkih mesta. JRZ se inače sastojala iz tri dijela: najpopularnije stranke među Srbima Narodne radikalne stranke, najveće slovenačke stranke Slovenačke narodne stranke i Jugoslovenske muslimanske organizacije. Razlog za ovo je bio što je kralj Aleksandar Karađorđević nakon uvođenja diktature 1929. godine zabranio sve nacionalne stranke i organizacije u zemlji. Iako su nakon njegove smrti stare stranke nastojale obnoviti svoje djelovanje, zabrana je i dalje bila na sceni, pa se ova zakonska odluka premostila tako što su se nacionalne stranke ujedinile u veće stranačke saveze.

Praktično kičmu vlasti u Kraljevini Jugoslaviji u tridesetim su činile koalicije Srba, Slovenaca i Bošnjaka.

Drugi po broju glasova je bio ”Blok narodne sloge – dr Vlatko Maček” sa 67 mesta u Skupštini, kog su činili: Hrvatska seljačka stranka, Samostalna demokratska stranka, Demokratska stranka, Zemljoradnička stranka, Crnogorska federalistička stranka budućeg ustaše i pisca sadašnje himne Crne Gore Sekule Drljevića.

Najmanje glasova, svega 1% i 0 poslaničkih mesta dobio je Jugoslovenski narodni pokret Zbor Dimitrija Ljotića.


Kako je izgledala kampanja, pogledajte u videu:


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.