Superjahta "Luminosity", koja više od mjesec boravi u marini "Porto Montenegro" u Tivtu, pripada jednom od ruskih oligarha koji je na listi sankcija Evropske unije zbog agresije Rusije na Ukrajinu - Andreju G. Gurjevu, saznaju "Vijesti" od izvora bliskog krugovima elitne jahting industrije.
Mlađi Gurijev je zamjenik predsjednika kompanije za proizvodnju đubriva "PhosAgro", čiji je direktor njegov otac Andrej A. Gurjev, a koja, kako je objavljeno na sajtu forbes.com, vrijedi 4,9 milijardi dolara.
Jahta u marini od 10. marta
Ruski oligarh se od 9. marta nalazi na listi osoba povezanih sa režimom ruskog predsjednika Vladimira Putina, kojima je Evropska unija uvela stroge sankcije, uključujući i zamrzavanje privatne imovine. Gurjev se od prije desetak dana nalazi i na listi sankcionisanih od strane Vlade Ujedinjenog Kraljevstva. Ipak, crnogorske vlasti koje su Rusiji uvele skoro istovjetne pakete sankcija kao i EU i navele da će u svemu slijediti vanjsku politiku Unije kada je odnos prema Rusiji u pitanju, zasada se "prave nevješte" kada je u pitanju pravi vlasnik superjahte "Luminosity" koja vije zastavu Kajmanskih Ostrva.
Ovaj brod je 10. marta stigao u "Porto Montenegro" iz italijanske luke Livorno. Samo dan ranije, Gurjeva je EU stavila na spisak sancionisanih ruskih oligarha. Iz Ministarstva kapitalnih investicvija (MKI), pod čijom je nadležnoću pomorski saobraćaj i pomorska sigurnost, potvrdili su "Vijestima" da se jahta "Luminosity" nalazi na vezu u marini Porto Montenegro od 10. marta u 14:13 sati, kada je uplovila u tivatsku marinu.
Iz MKI ističu da je inspekcijski nadzor nad ovim plovilom sproveden 13. aprila – dan nakon što su "Vijesti" ministarstvu poslale pitanja u vezi sa ovom jahtom, njenom posadom, ali i tome što su crnogorske vlasti preduzele da utvrde da li je Andrej Gurjev zaista pravi vlasnik jahte "Luminosity".
- Po izjavi kapetana jahta će biti na vezu do juna-jula mjeseca ove godine. Motorna jahta "Liminiosity", zastava Cayman Islands, Luka upisa George Town... Plovilo je registrovano kao pleasure craft (jahta – prim. aut.) i nije podložno "thetis" inspekciji koji određuje prioritet pregleda broda. Jahta je stara četiri mjeseca. Vlasnik ove jahte je kompanija "Fling cloud overseas limited"... sa adresom..."Gernzi", kazali su "Vijestima" iz resora kojim rukovodi ministar Mladen Bojanić.
U odgovoru nije precizirano da li su i šta su preduzimali da utvrde ko je zapravo pravi vlasnik ove jahte čije se vrijednost procjenjuje na oko 120 miliona eura. Naime, praksa bogataša koji sebi mogu priuštiti superjahte kao ultimativne simbole raskoši i finansijske moći je da te brodove ne registruju na svoja imena, već na neku firmu, obično sa ofšor destinacije. Također, obično jahtom upravlja druga firma koja se brine o plaćanju posade, održavanju, snabdijevanju, primjeni propisa i standarda...
Povjerljivost podataka
Uz to, jahte su po pravilu registrovane na neku od takozvanih zastava pogodnosti, odnosno poreskih rajeva koje uz niže dažbine za njenog vlasnika, daju i garancije dodatne povjerljivosti podataka.
- Državne institucije Crne Gore dužne su da primjenjuju odluke Vlade koje se odnose na restriktivne mjere - poručio je ministar vanjskih poslova Đorđe Radulović u ponedjeljak na sastanku Koordinacionog tijela za praćenje primjene međunarodnih restriktivnih mjera povodom krize u Ukrajini, prenio je MVP.
Tada je poručeno da je u skladu sa Zakonom o međunarodnim restriktivnim mjerama, na snagu stupilo šest mjera među kojima je i "ograničenje raspolaganja i sticanja sredstava i/ili druge imovine" za lica sa lista sankcionisanih od strane EU. Kasnije je iz MVP-a rečeno da su neke od njih počele da važe.
U tezama koje su razmatrane na ovom sastanku, a što je proslijeđeno medijima uz saopćenje, posebno je poglavlje posvećeno jahtama čiji su vlasnici na listama sankcionisanih. Kada su u pitanju jahte koje se (poput "Luminiosity") već nalaze u našim vodama, predviđeno je da se primijeni član Zakona o pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi, kojim je propisano da inspektor sigurnosti plovidbe "u vršenju inspekcijskih poslova, izdaje naređenja i izriče zabrane pismenim rješenjem", te da će na taj način biti arestovana (zaustavljena) plovila koja pripadaju sankciionisanim osobama.
- Uzimajući u obzir ovlaštenja inspektora za bezbjednost plovidbe, tj. činjenicu da izdaje naređenja i vrši zabrane rješenjem, te samim tim da u slučaju da je vlasnik plovnog objekta u lukama CG državljanin Rusije prema kome su izrečene restriktivne mjere, prema istim licima će biti donijeto rješenje o zabrani isplovljavanja sa teritorije luka, odnosno pristaništa u Crnoj Gori, te neće doći do faktičkog oduzimanja, ali će se onemogućiti korišćenje istog plovila i njegovo iskrcavanje sa teritorije Crne Gore. Na ovaj način će se sprovesti ova mjera - piše u dokumentu razmotrenom na sastranku u MVP.
Na njemu je također bilo riječi o tome kako doći do informacije da li neka jahta pripada licu koje je na listi sankcija.
- Crna Gora je članica Međunarodne pomorske organizacije (IMO) koja vodi registar i kod koje se sve jahte registruju pod određenim registarskim brojem. Crna Gora je članica IMO – Ministarstvo kapitalnih investicija zastupa državu u ovoj međunarodnoj organizaciji. Stoga bi bila obaveza MKI da na osnovu dostupnih spiskova dostavljenih od partnerskih službi i zemalja koje sadrže naziv jahte, broj pod kojim se vode u IMO, stvarnog vlasnika i zastavu pod kojom plove – provjere sa IMO, ali i u saradnji sa Lučkom kapetanijom i Upravom pomorske sigurnosti koje vode nacionalne registre prevashodno da provjere ovaj spisak tj., da li su ove jahte već usidrene u crnogorskim unutrašnjim vodama, te da li su ulazile u naše vode - piše u dokumentu MVP-a.
36 tona litijum-jonskih baterija
Familija Gurjeva vlasnik je 50 posto akcija kompanije "PhosAgro", koje su navodno, 2004. kupili po cijeni ispod tržišne u kontroverznoj transakciji sa tada već zatvorenim ruskim opoziciono nastrojenim oligarhom i Putinovim protivnikom, Mihailom Hodorkovskim koji je bio prisiljen da proda taj dio imovine.
Prema nezvaničnim informacijama, Gurjev je od italijanskog brodogradilišta "Benetti" iz Livorna nedavno otkupio "Luminiosity", 108 metara dugu motornu superjahtu koju su Italijani prethodno sagradili za drugog naručioca, ali koji je, međutim, odbio da primi taj brod. "Luminosity" je Gurjevu predata neposredno prije nego što će EU tog ruskog milijardera staviti na listu sankcionisanih, a putovanje te jahte od Livorna do Tivta početkom marta mjeseca, bila joj je prva plovidba.
U dobro upućenim krugovima spekuliše se i da je Gurjev, neposredno po dolasku svog novog broda u Tivat, zbog nemogućnosti da plaća posadu jahte jer su mu bankarski računi blokirani, počeo da otpušta oficire i mornare sa nje. To je indirektno "Vijestima" potvrđeno i iz MKI. Na pitanje da li je smanjivan broj članova posade ove jahte od njenog dolaska u Crnu Goru do danas, u odgovorima se navodi da je "tokom inspekcijskog nadzora ustanovljeno da je na jahti prilikom uplovljenja 10. marta bilo 20 članova posade", a 13. aprila devetoro.
Ovaj brod nosi 36 tona litijum-jonskih baterija kojima treba posebno održavanje i konstantni nadzor jer od takve vrste baterija postoji povećan rizik od požara i eksplozija. U slučaju da jahta bude i formalno zadržana u Crnoj Gori, vlasti će morati da nađu i plate adekvatno obučeni kadar koji bi se brinuo njenom o osjetljivom baterijskom kompleksu.