DETALJNA ANALIZA

Kazaz za "Avaz" o predizbornoj kampanji: U vremenu ekonomske krize i demografske katastrofe, bave se kanalizacijom i putevima

Naglašava da su SDA i DF preko svojih medija digli kampanju na najviši mogući nivo napadajući visokog predstavnika u BiH i Ambasadu SAD u BiH

Avaz

Meliha Smajkic

28.9.2024

Do održavanja lokalnih izbora u BiH nije preostalo puno vremena. U javnom prostoru se, uglavnom, iznosi da je ovo prilično neobična i dosadnjikava izborna kampanja.

Profesor na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i politički analitičar, Enver Kazaz za portal "Avaza" na početku sveobuhvatne analize kaže da je kampanja krenula poprilično tiho i dosadno i da, zapravo, liči na sve prethodne i da je, praktično, bez inovativnosti.

-To je uhodana šema što je naravno krivica onih koji savjetuju političke partije i te PR agencije nisu inovativne, a to vidi, čak, i po sloganima. Kandidati koji se pojavljuju u borbi za mjesta načelnika sveli su kampanju na neku vrstu statistike, nema nekih velikih projekata i ne mogu da vjerujem da su usred ekonomske krize, demografske katastrofe i moralne krize društva, bave kanalizacijom i putevima. Kao da se nalazimo u 20. stoljeću pa treba graditi infrastrukturu na mjestu tehnoloških centara. Mi smo u informatičkoj civilizaciji o čemu kandidati očigledno nemaju pojma - kaže prof. Kazaz.

Naglašava da su SDA i DF preko svojih medija digli kampanju na najviši mogući nivo napadajući visokog predstavnika u BiH, Kristijana Šmita i Ambasadu SAD-a u BiH.

-Tu su prije svega u prvom planu gospodin Zlatan Begić, gospodin Slaven Kovačević, pa i sam Željko Komšić. Šmita se proglašava ljubiteljem nacista, neprijateljem muslimana i to sve zbog njegovog učešća u presudi "Slaven Kovačević", pa kampanja o dobija militaristički karakter i ovih dana je obilježena antizapadnom histerijom u naravno, onda se ide na projekat da je "trojka" izdala državu, mada ju je ona pokrenula, a SDA zakočila preko svojih načelnika da budu protiv programa reformi. Ta militarizacija na najvišem nivou zapravo pokazuje nedostatak ideja i neodgovornost prema građanima - ocjenjuje prof. Kazaz za "Avaz".

Kampanja u tišini

S druge strane, na sve to, kako naglašava trojka nije odgovorila. SDP, Naša stranka i NIP, navodi, rade kampanju u tišini, pokušavajući da vode kampanju mira.

- Ne znam koliko je to pametno i nisam siguran da to vodi dobrom rezultatu, dok se SDA oslanja, očigledno, na džamije i hodže. Kampanju prati i otvaranje afera, od otvaranja afere za načelnika općine Ilijaš ili kakva je ova s gospodinom Berilom. Dakle, kriminal i ličnosti koje su kontraverzne na neki način pokazuju da SDA nije promijenila svoj karakter - govori ovaj analitičar.

Komentirajući kampanju koju vode HDZ BiH i stranke s hrvatskim predznakom, prof. Kazaz iznosi kako je vrlo važno reći da su stranke koje se natječu s HDZ-om BiH nesposobne da se suprotstave takvoj vrsti infrastrukture.

- HDZ BiH vodi uobičajenu kampanju u kojoj je siguran da je pobjednik. Zašto je HDZ BiH toliko moćan u hrvatskom korpusu, odgovor treba potražiti u Sarajevu i to u liku Željka Komšića koji je svojim militarizmom zapravo mobilizirati hrvatsko biračko tijelo i HDZ učinio dugogodišnjim sigurnim vladarem tog tijela. Birači HDZ-a su u nekoj vrsti mentalne zamke koji u Željka Komšića vide najvećeg demona i najveću prijetnju hrvatskom narodu i onda imamo i na lokalnom nivou taj osjećaj da je takozvana ugroženost Hrvata, takozvana majorizacija zapravo garant kandidatima HDZ-a da kapilarno pod kontrolom drže hrvatsko biračko tijelo - kaže on.

Za kampanju koja se vodi u Republici Srpskoj, prof. Kazaz kaže da je ideološki radikalizirana i takva da je obilježena jakom dozom nacionalizma.

-SNSD u uslovima krize gdje je Dodik svojom politikom taj entitet doveo pred neku vrstu finansijskog kolapsa i potpuno devastirajući institucije sistema, nije dobio ideološku alternativu u opoziciji. Kampanja se vodi vrlo prljavo i u kojoj postoji natjecanje ko je veći Srbin, kao da se nalazimo u 1993.godini, pa je to potpuna politička arhaizacija društvenog prostora Republike Srpske i ideološko zatupljivanje građana-kazao je on.

Bez ozbiljnih poruka

Ocjenjuje da je neinventivnost karakteristika upotrebe društvenih mreža u političke svrhe.

- To su fotografije sa skupova, panoa, bez ozbiljnijih poruka, nekreativno se građanima i šablonski poručuje da je ovaj ili onaj kandidat najuspješniji ili najbolji. Mediji su u tom smislu vrlo podijeljeni i možemo reći da prisustvujemo izdaji novinarske profesije u ovoj kampanji, jer rijetki su mediji koji kampanju prenose objektivno, a društvene mreže sa silnim botovima i sa mnogobrojnim govorom mržnje, da tako kažemo, odražavaju ono što bi političke partije željele i kandidati, a to je militarizacija društvenog prostora, podjela društva na političkim osnovama zapravo proizvodnja neke vrste mržnje - naglasio je naš sagovornik.

U osvrtu na kazne koje izriče Centralna izborna komisija (CIK) BiH smatra da su one s pravom izrečene i da političke partije prisvajaju projekte organa vlasti i predstavljaju ih kao svoje, a to znači da političke partije, zapravo, ne cijene institucije kojima vladaju i to znači da smo u predemokratskom dobu jer su puno važnije institucije od političkih partija. Jer, institucije znače stabilnost državnog sistema a poličke partije trebalo bi da budu sluge građana i sluge tih institucija. 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.